Peugeot 407 behoedt sedan voor uitsterven

La marque au lion, het merk met de leeuw. Altijd goed, een leeuw als bedrijfslogo, het dier straalt verwoestende daadkracht en vertrouwen uit. Dit in tegenstelling tot de resterende exemplaren van vlees en bloed, die hun dagen slijten in dierentuinen en wildparken.

Ofschoon de uit de Elzas afkomstige ondernemersfamilie Peugeot zich al sinds 1889 aan het product auto waagde, duurde het tot 1927 voordat hun logoleeuw op de motorkap plaatsnam. Fier gestrekt, met een opengesperde muil en een fonkelend en nog volledig intact gebit, de linkerpoot in een dreighouding. Er volgden allerlei variaties op het thema, maar in 1951 was het zover: het beest begon op zijn achterpoten te staan. Of beter gezegd, op één, zodat het leek alsof het een dansje maakte. Drieënvijftig jaren verder en onze leeuw heeft de stukadoorshouding aangenomen. In navolging van al zijn stoere landgenoten op twee benen, die onze massaal aangeschafte tweede huisjes in la douce France van een perfecte pleisterlaag voorzien.

Peugeots sedans uit de middenklasse hadden in ons land altijd al een trouwe aanhang. Een leraar klassieke talen of een beschouwelijke huisarts uit de provincie schaften zich er blindelings eentje aan. Types ter linkerzijde met een onwankelbaar geloof in wat de toekomst en de zegeningen van de techniek hen brengen zou, kozen voor Citroën. Dat geloof devalueerde vervolgens in een rap tempo, want het koppige eigene ging bij dit merk nooit samen met betrouwbaarheid en bouwkwaliteit. De Peugeot 203, 403, 404 en de onvergetelijke 504 – met die geniale knik in de achterzijde – waren voorbeelden van hoe een Franse sedan er diende uit te zien en te rijden: decent van lijn, niet al te strak afgewerkt en met veel souplesse in besturing en vering.

Al weer negen jaar geleden werd de 406 geïntroduceerd, wiens weg- en stuurgedrag werden bestempeld tot voorbeelden voor de gehele concurrentie. Sinds enkele weken wordt zijn opvolger, de 407, via een niet te missen mediacampagne aan ons voorgesteld. De concurrentie in het segment is hevig en het sedanmodel dreigt uit de mode te raken. Hoogbouw is in, met daarin zoveel mogelijk zitplaatsen en bagageruimte – zie de razend populaire MPV. Dat al die stoelen meestal onbezet en de bagageruimtes ongebruikt zijn, kan de pret niet drukken. Een transportmiddel voor werk én vrije tijd – de bolderkar is weer terug van weggeweest. Sedans worden aangeschaft door senioren, MPV's door jonge of zich nog jong wanende (aspirant)gezinnetjes.

Om de slag om de kopersgunst niet bij voorbaat te verliezen dienen sedans niet meer decent te zijn, maar in te haken bij het dansje van vlot, modern en uitdagend. En daar is Peugeot met zijn 407 uitstekend in geslaagd, in ieder geval wat de voorzijde betreft. Het merk, dat zich al een tijdje probeert te profileren met een zo groot mogelijke luchtinlaat, heeft daarmee op de 407 weer toegeslagen. Allemachtig, wat een gat!

In het resterende koetswerk zijn nog de contouren van zijn voorganger te ontdekken en met een beetje fantasie zelfs die van de Renault Laguna, Peugeots aartsrivaal.

De wagen is fors van afmeting, de interieurmaten vallen daarentegen een pietsje tegen: de ruimte op de achterbank is ronduit krap te noemen. De voorstoelen zijn als vanouds comfortabel, de rijgeluiden keurig gedempt. Kon men het interieur van de 406 nog als decent betitelen, in het huiskamertje van de 407 is het een en al joie de vivre: frisse, trek in vakantie genererende bekledingsstoffen, (gekoelde) bekerhouders, glimmend chroom om forse dashboardklokken, een heus minisetje met daarin alle voor het moderne leven hoogst noodzakelijke attributen als airco, boordcomputer, info-, audio- en navigatiesystemen en natuurlijk een telefoonaansluiting. Deze overvloed treft men ook aan bij de concurrentie.

Wat onderscheidt deze auto dan nog van al de anderen? Zijn formidabele wegligging. Die is minstens zo goed als die van de in Europa onderschatte Honda Accord. De 407 ligt als de spreekwoordelijke plank op het asfalt, is koersvast en stuurt daarbij uiterst nauwkeurig; een verkeersrotonde roept ditmaal eens geen ergernis maar stuurgenot op. De rijkwaliteiten van de 407 zijn nogmaals richtinggevend.

Bijna de helft van alle recent aangeschafte auto's zijn MPV-achtigen. De asfaltbiotoop zal deze eentonigheid niet kunnen verdragen. Keer u dus af van het kwade en behoed de klassieke sedan en berline voor het uitsterven.