Naakt irriteert moslims

Het Amsterdamse stadsdeel Oud-West heeft een aantal islamitische buurtbewoners, en hun sympathisanten, tegen de haren ingestreken met een kolossale muurschildering van een vrouwelijk naakt. De meer dan levensgrote blote dame dient ter ondersteuning van het gedicht `Aan een roosje' van Jacob van Lennep (1802-1868).

Ter compensatie van het bedorven kijkplezier heeft het stadsdeel aan allen die aanstoot nemen, planten aangeboden om op de vensterbank te zetten, of om vitrage voor de ramen te laten hangen. Ook de mogelijkheid om matglas aan te brengen wordt onderzocht.

Het naakt dat nu als `Roosje' te boek staat, prijkt sinds eind vorige maand in al haar uitbundige en nietsverhullende glorie op de hoek van de Jacob van Lennepstraat en de Nassaukade. Eén van de strofen die haar rondingen lardeert, luidt: ,,'k Zou, door hete zucht gedreven/ Aan die borsten, blank en mals,/ Duizend, duizend kusjens geven,/ 'k Zoende schouders, nek en hals.''

De muurschildering van kunstenaar Rombout Oomen is door het stadsdeel gekozen om ,,de sociale binding in de buurt te verbeteren'', aldus een woordvoerster van het stadsdeel. Het kunstwerk is gefinancierd met geld uit het Europees subsidieproject Urban II.

Volgens het stadsdeel reageerde het overgrote deel van de buurtbewoners september vorig jaar enthousiast op het plan-Roosje. Tijdens een buurtfeest is het ontwerp gepresenteerd en konden buurtbewoners een enquête invullen. Wel was meteen duidelijk dat vanuit islamitische hoek bezwaren bestonden tegenover het expliciete naakt. Nu Roosje allesoverheersend in het straatbeeld aanwezig is, hebben volgens het stadsdeel inmiddels vier islamitische buurtbewoners protest aangetekend. Zij hebben er moeite mee 24 uur per dag ongevraagd de edele delen van een onbekende dame te moeten aanschouwen. De woordvoerster van het stadsdeel meent dat wel degelijk rekening is gehouden met de gevoeligheden die leven binen de islamitische gemeenschap. ,,De kunstenaar is bij de mensen die zicht hebben op het beeld thuis geweest.'' Naar haar zeggen werd dat bezoek, en de uitleg die de kunstenaar gaf, op prijs gesteld. De woordvoerster omschrijft de kritiek als ,,welwillend verzet''. ,,Zij waren er tegen, maar als iedereen er voor was, dan moest het maar. Daarbij heeft de Welstandscommissie de schildering getoest en het handelt om een `functioneel naakt'''.