Mond als urinoir

Daar staat-ie dan, de rag chair van Tejo Remy. Elf jaar geleden was de fauteuil van geperste lompen een van de uithangborden van de eerste Droog Design-collectie. Sindsdien is het icoon vrijwel exclusief te zien in catalogi en koffietafelboeken. Vandaar die schok van blijdschap. Speciaal voor de tentoonstelling The Morning After maakte Remy een nieuw exemplaar. En je mag 'm nog uitproberen ook!

Dat de Rag Chair niet vaker te zien is, is vreemd. Misschien wel net zo vreemd als het feit dat nooit iemand eerder op het idee is gekomen een expositie te organiseren met alumni van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Want dat is wat The Morning After behelst. Misschien heeft het zolang moeten duren omdat de meeste HKU-ers zich niet op hun achtergrond laten voorstaan. Utrecht heeft niet de designreputatie waar Eindhoven en Delft op kunnen bogen, noch de street credibility van Rotterdam.

Toch biedt The Morning After wel degelijk een paar grote namen. Naast Remy is ook Dirk Rutten aanwezig, de man van de supersuccesvolle Jelly Lamps. En de koningin van het vilt, Claudy Jongstra. Net als Remy, van wie een kokervormig bankje met tennisballenbekleding te zien is, toont ze oud en nieuw werk naast elkaar. Dus zo'n overbekend maar nog steeds heerlijk ruig kleed dat eruit ziet alsof het zo kan weglopen op de rug van een schaap. Onder de (ex-)Utrechtenaren schuilen opvallend veel (onder-)zoekers. Simon Barteling toog naar Kenia om daar van `bushglass', kwalitatief inferieur recycle-glas, een intrigerende Suiker-olifant en Zout-gier te maken. Gonnette Smits kwam een paar jaar geleden met het lumineuze idee voor een roller waarmee je een eigen muurbloempjesmotief kan maken. De dessins die deze geëvolueerde stempeltechniek opleverde heeft ze nu toegepast op een serie kleurrijke tasjes. Veel experimenteler zijn de tegeltableaus die ze maakte in het Europees Keramisch Werk Centrum – waarin de patronen zijn geabsorbeerd of als dikke laagjes glanzende pasta bovenop het keramiek liggen.

Maar de kracht van de Utrechters ligt in het vermogen een commercieel sterk idee te ontwikkelen. Meike van Schijndel maakte een urinoir in de vorm van een opengesperde vrouwenmond. Deze cartooneske kruising tussen de plasseksfoto's van Andres Serrano en het Rolling Stones-logo veroorzaakte al controverse op internet. Jongensblaadje Maxim gaf dubbelzinnig commentaar en feministische sites vonden de pisbak beledigend. Dat weerhield Virgin Air er niet van Van Schijndels werk in haar New Yorkse luchthavenlobby te installeren. Sexy of seksistisch, het lijkt een kwestie van tijd of Kisses is een wereldhit.

The Morning After: t/m 11 juli in Kunstliefde (ism Het Holland Huis), Nobelstraat 12a, Utrecht. Open: do-zo 13-18u.