Meisjes en handen in het groot

De jaarlijkse expositie van beelden in Den Haag draait dit jaar om gigantische afmetingen en inbreng van de nieuwe EU-landen.

Het begint al bij het Centraal Station, waar huizenhoog opgestapelde zeecontainers een enorme triomfpoort vormen. L'Art de Triomphe maakt deel uit van Den Haag Sculptuur, de jaarlijkse beeldententoonstelling in de openlucht die vandaag door prinses Máxima zal worden geopend. De beelden zullen tot en met 12 september prominent aanwezig zijn op en om het Lange Voorhout en de Hofvijver – in de ruimte, de bomen, of het water.

Giganten - Europese Spraakmakers is het thema van deze zevende Den Haag Sculptuur. En gigantisch zijn de meeste bijdragen. Van de Britse kunstenaar Damien Hirst is er het bijna zeven meter hoge Charity, een tot monsterlijke proporties opgeblazen meisje met één been in een steunbeugel dat in de ene hand een teddybeer en in de andere een collectedoos houdt. Tussen de bomen aan de korte kant van het Voorhout hangt een 70 meter lange waslijn met honderden mannenjasjes, een werk van de Finse Kaarina Kaikkonen, die vaker mannencolberts in haar installaties verwerkt. Tegenover sociëteit Pulchri staat een doolhof van perspex-glas opgesteld, een ontwerp van Kirke Kangro uit Estland, waarin het publiek vrijelijk zijn weg mag zoeken. Zelfs de observatiepost van de politie voor de Britse ambassade is tot kunstwerk omgesmeed. De Franse conceptuele kunstenaar Jean-Pierre Raynaud beschilderde het in de kleuren van de Nederlandse vlag.

De gratis toegankelijke expositie, die `s avonds feeëriek zal worden verlicht, staat dit jaar in het teken van de `gigantische' uitbreiding van de Europese Unie met tien nieuwe lidstaten en van het Nederlandse voorzitterschap van de EU, waarmee Nederland zich volgens de organisatie ook even onder de giganten schaart. Alle lidstaten zijn met een of meer kunstenaars vertegenwoordigd die hun zeer uiteenlopende kijk op Europa geven. Bij de selectie is zowel gelet op topafmetingen als op topnamen. Tien kunstenaars uit de nieuw toegetreden landen en twee Nederlanders (Esther Bruggink en Jurriaan van Hall) hebben een speciale opdracht gekregen met als motto `Art The Great Communicator'. Ze kregen daarbij alle vrijheid om te maken wat ze wilden, iets waaraan volgens de organisatie nog niet alle kunstenaars waren gewend. Een aantal is ter plekke poolshoogte komen nemen om hun werk op de omgeving af te stemmen. Zo maakte de Tsjechische Katerina Vincourova vijf doorzichtige plastic jurken. Hangend aan hengels dansen ze in de wind boven de Hofvijver, die voortdurend golft en bubbelt door een Ierse watersculptuur. Donatas Jankauskas uit Litouwen laat als in een griezelfilm twee enorme, harige handen de wal op krabbelen, waarvan één het V-teken maakt. Het V-teken is ook terug te vinden in de vorm waarin de Nederlandse kunstenaar Jurriaan van Hall aan de waterkant vijf identieke dikbuikige, doorzichtige reuzen opstelde met lampen die knipperen in hun binnenste. Hij liet zich, zegt hij, inspireren door sumo-worstelaars, maar ook door het beeld van de Dokwerker in Amsterdam.

De totale waarde van de deelnemende kunstwerken wordt geschat tussen de zes en zeven miljoen euro, met als duurste stuk het meisje van Damien Hirst. De beelden en installaties zullen dag en nacht worden bewaakt, al hoeft men bij deze afmetingen in elk geval niet te vrezen dat iemand er met een kunstwerk in zijn aktetas vandoor zal gaan.