Elektronica over de kop

Een serie terugroepacties van auto's met elektronische problemen, maar ook stevige kritiek van consumenten heeft een omslag teweeggebracht in het denken binnen de autoindustrie over de toenemende afhankelijkheid van elektronica. Ook nadat de kinderziektes vrhoplen zijn kunnen Amerikaanse kopers nog weinig waardering opbrengen voor BMW's `i-drive', de éénknopsbediening voor honderden functies, van hands free bluetooth communicatie tot instellingen van de veerkarakteristiek. Mercedes-Benz riep vorige maand 650.000 auto's terug waarvan de elektronische rembediening niet goed functioneerde. Het gerenommeerde Duitse merk, dat qua betrouwbaarheid de laatste tijd al de nodige klappen opliep, heeft inmiddels besloten de elektronica te vereenvoudigen. Bij verschillende modellen zijn al zeshonderd elektronische functies geschrapt. Het ging om functies die niemand nodig bleek te hebben, of waarvan niemand wist hoe ze werkten. Volgens Mercedes-Benz' specialist Stephan Wolfsried zal het accent komen te liggen op elektronica die de klant echt nodig heeft, niet op technologie waarmee een constructeur kan bewijzen wat allemaal mogelijk is. Als voorbeeld van onnodige

functionaliteit gaf hij de mogelijkheid om het geheugen van de elektrische stoelverstelling in de zogenaamde `smart card' contactsleutel op te slaan. Dat is verleden tijd.