Drie OR-leden bij NS Reizigers weg

Drie van de zeventien leden van de ondernemingsraad van NS Reizigers (NSR), de grootste divisie van de Nederlandse Spoorwegen, stappen uit de OR. Zij willlen niet verantwoordelijk zijn voor het advies van de raad aan de directie van NS om vier spoorlijnen af te mogen stoten.

,,De core business (kerntaak) van NS is het rijden van treinen'', zegt één van de drie, Marcel Grobben. ,,Als je dat gaat afstoten, is dat het begin van het einde.'' Hij is bang dat meer spoorlijnen zullen volgen.

Secretaris Albert Schmalgemeyer van de OR betreurt het besluit van de drie, maar wijst erop dat het feit dat ,,een kleine minderheid het er niet mee eens is, niets verandert aan het standpunt van de ondernemingsraad''.

Het conflict gaat over de Zoetermeerlijn, de Hofpleinlijn en de trajecten Geldermalsen-Dordrecht en Arnhem-Tiel. De vier lijnen maken deel uit van de in totaal 33 `onrendabele lijnen' waarvan NS in 1998 aangaf, ze niet meer rendabel te kunnen exploiteren.

In overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd besloten de lijnen onder verantwoordelijkheid te brengen van de provinciale overheden (decentralisatie). Die mogen dan beslissen dat de NS er op zou mogen doorrijden met subsidie, danwel een andere vervoerder via aanbesteding of dat er bussen gaan rijden. Het alternatief is dat het ministerie beslist of de lijnen gesloten worden.

Totdat duidelijk zou zijn wat de provincies zouden beslissen, werd overeengekomen dat NS op de lijnen door zou blijven rijden met een subsidie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tot op heden zijn van de 33 acht spoorlijnen onder de hoede gekomen van de provincies, in Friesland, Groningen en de Achterhoek, waar NoordNed en Syntus op de trajecten rijden.

Op 1 april 2005 loopt het contract voor de vier genoemde lijnen af. NS heeft aan het ministerie laten weten dat óf de vergoeding omhoog moet, of dat NS de lijnen zal afstoten. De OR van NS reizigers adviseerde positief over dat laatste. ,,De onderneming moet rendabel draaien'', zegt secretaris van de OR, Albert Schmalgemeyer. ,,En er moet ook eindelijk eens duidelijkheid door de politiek gegeven worden over de lijnen in de contractsector. Ze zouden in 2003 al moeten zijn aanbesteed.''

De drie uit de OR gestapte leden zijn echter bang dat dit groene licht van de OR ,,het begin is van een negatieve spiraal'', aldus Marcel Grobben. ,,Bovendien heeft niemand mij duidelijk kunnen maken waarom ze moeten worden afgestoten. Waarom wordt niet geprobeerd meer reizigers te trekken op die trajecten? NS is daar veel te afwachtend mee.''