Donald Duck doet scheikunde

Zestien vmbo'ers deden gisteren examen scheikunde op `de mavo van Zundert'. ,,Er waren makkelijke en lastige vragen bij.''

Stripfiguur Donald Duck dook gisteren op in de opgaven van het examen scheikunde vmbo theoretische leerweg. De beroemde eend bestudeert een reageerbuisje dat hij in zijn hand heeft en zegt, terwijl zijn neefjes toekijken: ,,(...mompel...mompel...) gesmoorde zwavel... gestoofde vitriool... (...mompel...mompel...)''

De bijbehorende vraag luidt: Geef de formules van de twee stoffen die Donald Duck noemt. ,,Ik heb het moeten opzoeken'', bekent Suzanne van Aert (16 jaar), ,,gelukkig mochten we het tabellenboek gebruiken. De formules stonden helemaal achterin.'' Haar leraar Luc Jacobs: ,,Dat de S voor zwavel staat, weten de meesten wel. En ik kan me indenken dat hen bekend is dat vitriool zwavelzuur is. Maar of iedereen de formule ook heeft gevonden... Het zou sommigen wel een puntje kunnen kosten.''

Suzanne van Aert en Luc Jacobs blikken op het examen terug in de kamer van locatiedirecteur Theo Dams van Mencia Sandrode Zundert – in de volksmond `de mavo van Zundert' – waar naast vmbo'ers havisten en vwo'ers (drie jaar) onderwijs krijgen.

Suzanne: ,,Er waren makkelijke vragen bij, en enkele moeilijke. Ik vond het wel te maken. Zeker die vraag over aardolie. Ik wist eigenlijk meteen dat ook kerosine een brandstof is die naast benzine en diesel van aardolie wordt gemaakt.''

Scheikundeleraar Jacobs: ,,Ik vermoedde dat er een vraag over aardolie bij zou zijn. Daarom had ik er tevoren stevig op gehamerd: studeer goed op aardolie! De opgaven liepen overigens uiteen. Er waren eenvoudige, maar óók wel lastige bij. Het rekenwerk is altijd lastig.''

Suzanne heeft scheikunde altijd ,,een leuk vak'' gevonden, vertelt ze. ,,Ik heb het gekozen omdat ik er volgend jaar weer iets mee kan doen. Ik ga een opleiding schoonheidsspecialiste volgen bij een particuliere school, Esthetica. Als je allerlei materialen moet mengen, heb je wat aan scheikunde, dat denk ik tenminste.''

Jacobs: ,,Ik wist niet dat je schoonheidsspecialiste wilde worden, Suzanne. Dat had ik niet gedacht. Of je dan aan scheikunde zo veel hebt... Nou, je gaat met zeep werken. Dankzij je scheikunde heb je in elk geval wel een goede basis.''

Suzanne barstte niet van het zelfvertrouwen, toen ze aan haar examen begon. Ze was ,,best benauwd'' voor Engels, ,,een van mijn mindere vakken''. Maar voor scheikunde had ze geen enkele angst. ,,Ik stond er vóór het examen met 7,1 punten best goed voor. Had ik 3,9 punten gehaald, dan was ik nog op een 5,5 uitgekomen. Het kon eigenlijk niet mis gaan.''

Jacobs: ,,Scheikunde is op mavo-niveau een raar vak. Het hangt er bij, het zit niet in een pakket, het is geen eis.'' Directeur Dams: ,,Opmerkelijk is dat vijf van onze zestien kandidaten meisjes waren. Dat is behoorlijk veel. Ik heb er geen verklaring voor.'' Jacobs: ,,Suzanne was een van de ijverigste. Sommige anderen zijn óók gemotiveerd, weer anderen zijn toevallig bij scheikunde beland.''

Suzanne was snel met het examen klaar, binnen één uur. Jacobs: ,,Haar collega's hadden evenmin veel tijd nodig, óók maar een uurtje of zo. Dat is overigens geen garantie dat de opgaven simpel zijn. Het komt door het multiple choice-systeem. Liefst 23 van de 45 vragen moesten via die meerkeuzetoets worden beantwoord.''

,,Nu ga je zeker lekker feesten'', roept een leraar op de gang naar Suzanne. Die reageert nuchter: ,,Eerst maar eens even op de uitslag wachten.'' Dams heeft ,,alle vertrouwen''. Verleden jaar zakten twee van de vijftig leerlingen. ,,De drie, vier jaren daarvóór niet één. Onze kleine school – 300 scholieren, veertig docenten – zit heel duidelijk boven het landelijke gemiddelde.''

WWW.NRC.NLdossier Eindexamen 2004