Bij Amy en Jordan is alles mogelijk

Wie zich ooit heeft afgevraagd waar de hoofdpersonen Amy en Jordan uit Greg Araki's bizarre film The Doom Generation naar waren vernoemd, moet Amy and Jordan van Mark Beyer lezen. Alle 292 stroken die culttekenaar Mark Beyer van 1988 tot 1996 voor het alternatieve weekblad The New York Press tekende zijn nu gebundeld. Het was lange tijd stil rond Beyer, die in de jaren tachtig gold als een veelbelovende Amerikaanse tekenaar. In elke editie van Art Spiegelmans tijdschrift RAW stond wel een strip van hem, hij maakte tekenfilmpjes voor MTV en zijn zeefdrukken en schilderijen waren populair bij kunstverzamelaars. Maar toen RAW stopte en New York Press geen ruimte meer bood, wendde hij zich af van strips.

Volgens geruchten pakt hij binnenkort de tekenpen weer op, maar vooralsnog moeten we het doen met de oude Amy and Jordan-stroken. Bij lezing van Amy and Jordan wordt weer duidelijk waarom Beyer een belangrijk vertegenwoordiger van `art brut' wordt genoemd. De autodidact Beyer trekt zich niets aan van anatomie of perspectief, propt zijn tekeningen vol rare, Esscher-achtige patronen, arceringen en stippels tot er een claustrofobisch geheel ontstaat. In die nachtmerrie-achtige wereld dwalen Amy en Jordan rond. Echte avonturen beleven ze niet. Als ze genoeg zelfvertrouwen hebben verzameld om zich naar buiten te wagen verbazen ze zich over de hygiëne van een restaurant of weten ze ternauwernood te ontsnappen aan de `Angel of death'. Werkelijk alles is mogelijk in Beyers fantasiewereld, die fascinerend, naar, maar ook grappig is.

Mark Beyer: Amy and Jordan.

Pantheon Books, 296 blz, €24,–

    • Gerard Zeegers