Benzine duur, SUVs in de ban

Amerikaanse autokopers reageren direct op veranderingen in de markt. Door de hoge benzineprijzen dreigt de vraag naar deze grote, benzineslurpende modellen binnenkort drastisch in te zakken. GM, Ford en Chrysler bieden daarom aanzienlijke kortingen, tot 5.000 dollar per auto, om de afzet op gang te houden.

De verkoop van grote auto's steeg daardoor in de maand mei nog wel een beetje. Zuinige importmodellen zijn echter ook zonder kortingen niet aan te slepen. Toyota, wiens Prius hybride versie dankzij laag verbruik en schone uitlaatgassen toch al grote populariteit geniet, zag de orderportefeuille voor dit model alleen in mei met 73 procent groeien ten opzichte van een maand eerder. Toyota's totale verkoop in Amerika steeg in mei met meer dan 8 procent, die van Nissan zelfs met 23 procent. Volgens analisten speelt deze oliecrisis, die wel eens langer kan gaan duren dan de vorige, de Japanse merken opnieuw in de kaart. Die kan ook vèrstrekkende gevolgen hebben voor de Amerikaanse industrie wanneer die zich niet op kleinere modellen richt. Intussen willen Amerikaanse autokopers ondanks de stijgende brandstofprijzen en het hoge verbruik van hun slagschepen maar niet aan de zuinige diesel. Ze haten de stank van dieselolie en het motorlawaai.