Voorkeur Theater

Wachten op Godot

Karel de Rooij en Peter de Jong (v/h Mini en Maxi) spelen de hoofdrol in Becketts Wachten op Godot van het Nationale Toneel. Geen grauwe kaalslag en uitzichtloze verveling in deze versie, maar een zich weldadig warmen aan de onafscheidelijk liefde van twee oudere zwervers. De Rooij en De Jong zijn meesters van het stille spel; zoals in een strompelend loopje om nieuwe, oude schoenen in te lopen. Peter Tuinman en Stefan de Walle spelen geestige bijrollen.

T/m 26 juni Den Haag, Koninklijke Schouwburg. Inl 0900-3456789 of www.nationaletoneel.nl

Proust 3

Het Ro theater brengt in de Rotterdamse Schouwburg Proust 3: De kant van Charlus, het derde deel uit de toneelreeks naar Marcel Prousts Op zoek naar de verloren tijd. In juni speelt de groep de drie voltooide delen achter elkaar. Proust 3 gaat over hoofdpersoon Marcels inititatie in de beau monde. Regisseur Guy Cassiers giet zijn bewerking wederom in een verbluffende vorm met veelvuldig gebruik van videoprojecties met extreme closeups van de spelers.

Proust marathon in de Rotterdamse Schouwburg: 24-27 juni. Inl 010-4118110 of www.rotheater.nl

Faust Inc.

In een verlaten aardappelmeelfabriek in het Oost-Groningse Ter Apel maken schrijver Jan Veldman, vormgever Sjoerd Wagenaar en regisseur Ben Smit een nieuwe Faust, waarin deze aan het hoofd staat van de reusachtige onderneming Faust Inc. De puissante rijkdom van Faust wakkert zijn verveling aan. Hij loochent God en heult met de duivel. Uiteindelijk gaat hij mensen klonen, alsof het aardappelen zijn die eindeloos vermenigvuldigd worden.

T/m 18 juni Ruiten A-kanaal, Ter Apel. Inl 0599-564349 of www.rcpog.nl.

Galleryplay

Willem de Wolf en beeldend kunstenaar Cees Krijnen maken samen Galleryplay, een autobiografisch toneelstuk over Krijnen, voor wie leven en werk door elkaar lopen. Omdat de hedendaagse kunstenaar zich niet achter zijn werk verschuilt maar zelf onderdeel is van zijn scheppende universum, maken Crijnen en zijn moeder performances rondom haar echtscheiding. Zij reizen met het programma Woman in Divorce Battle on Tour de wereld rond. Galleryplay maakt geen onderscheid tussen leven en kunst. Aan het hoofdeinde van de zonnebank zit een plastic beeldhouwwerk, mevrouw Blok zelf. Zij is als een pièta, bezorgd kijkend naar haar zoon. Slechts gekleed in strakke onderbroek, koket heupwiegend, onophoudelijk telefonerend met rijke opdrachtgevers en museumdirecteuren in Londen en Parijs voert Krijnen zijn performance op. Zijn assistent en aangever is de droog-nuchtere Willem de Wolf. Galleryplay is meer dan een narcistische tour van Krijnen. Aan het slot heeft de languissante kunstenaar niets bereikt. Hij belt zichzelf op en acteert of hij Londen aan de lijn heeft. De cultus van de kunstenaar als reusachtig ego sneuvelt. Hij heeft het spel van de slimme, netwerkende kunstenaar gespeeld. Het moet een afschuwelijke wereld zijn, zo gevangen te zijn in je aandacht voor je lichaam. Kunst, zonnebank en tere huid: noem het een gevangenis. Dat is ook tragiek.

15-16 juni Frascati, Amsterdam. Inl. 023-5173910, www.toneelschuur.nl