Voorkeur Beeldende Kunst

Fotografie

Zou er ooit een expositie gewijd zijn aan de rechte lijn in de fotografie? Zo niet, dan kan de dubbeltentoonstelling van de Nederlandse fotografe Anja de Jong en haar Duitse collega Oliver Boberg in het Fotomuseum Den Haag, best als een eerste aanzet beschouwd worden. De Jong (1957) fotografeerde de afgelopen jaren op plekken waar je de natuur `extreem' zou kunnen noemen en Boberg (1965) fotografeerde zijn zelfgebouwde schaalmodellen.

Anja de Jong, Borderland; Oliver Boberg, Sites and Night Sites t/m 13 juni in Fotomuseum Den Haag, Stadhouderslaan 43. Di t/m zo 12-20u.

Gillian Wearing

Achter het masker van een kindergezicht beweegt een kwabbig hoofd dat een verhaal vertelt. De verhalen in Trauma van Gillian Wearing (1963, GB) verschillen, maar ze gaan allemaal over incest en kindermishandeling. Wearing, een van de succesvolle Young British Artists zegt gefascineerd te zijn door de manier waarop mensen zich uiterlijk tonen en datgene wat zich erachter afspeelt. Ook in Lindsey (2003) roept Wearings sobere beeldtaal een groot Beckettiaans drama op.

Gillian Wearing t/m 20 juni in De Hallen, Grote Markt 16, Haarlem. Di-za 11-17u, zo 12-17u.

Situaties

In slowmotion glijdt de camera langs betonmolens, net opgeleverde rijtjeshuizen, prille boompjes. Het mozaïek van alledaagsheden krijgt een gezicht in een serie stills in Situaties in Museum De Paviljoens. Juist door die `het museum komt naar je toe'-benadering werkt dat. Het museumaanbod sluit direct aan bij de leefomgeving. Sterker nog: die leefomgeving is voedingsbodem, expositieruimte en klankbord tegelijk. Als Situaties iets moet zijn dan is het een spiegel voor de stad.

Situaties t/m 4 juli in Museum De Paviljoens, Odeonstraat 3, Almere. Wo t/m zo 12-17u, do en vr 12-21u.

Chen Zhen

Zen Garden is gigantisch. Boven de zes, zeven meter hoge ommuring torenen lichtgevende ingewanden uit - zo groot als volgroeide bomen. De darmen en klieren zijn doorboord met een meterslange naald, worden uitgerekt door een reusachtige operatietang. Helaas is Zen Garden nooit gebouwd. Voordat de Chinese beeldend kunstenaar Chen Zhen zijn meditatietuin in Turijn kon realiseren, overleed hij in 2000 aan de gevolgen van een bloedziekte. Hij werd 45 jaar. Bezoekers van de expositie Dancing Body/Drumming Mind, de eerste grote overzichtstentoonstelling van Chens werk in het GEM moeten het daarom doen met een maquette van Zen Garden. Maar ook als schaalmodel is het werk indrukwekkend. Oost en West botsen met elkaar en vormen toch een min of meer harmonisch geheel. Ongeveer zoals ze dat gedaan moeten hebben in de geest van Chen zelf, die geboren werd in Shanghai en in 1986 emigreerde naar Frankrijk. Niet al het werk dat in Den Haag te zien is, draait expliciet om het menselijk lichaam. Bibliothèque (1992) bestaat uit geometrisch geordende stapels verbrande kranten. Voor A World in/out of the World (1990) overdekte Chen een matras, koelkast, typemachine, koffer, kleren en paparassen met een dun laagje modder. Zo transformeerde hij zijn eerste kamertje in Parijs tot een monochroom sculptuur en een archeologisch studie-object voor historici van de toekomst. Chen meende dat kunst geneest door te communiceren, bruggen te bouwen, relaties te leggen. In die zin is hij een directe erfgenaam van Joseph Beuys, die kunst bestempelde als `het medium bij uitstek om een zieke wereld te transformeren tot een gezonde'.

Chen Zhen - Dancing Body/Drumming Mind t/m 15 aug in GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di-zo 12-20u.