U winkelt met lijstje? Dan bent u een vrouw

Als u met een boodschappenlijstje naar de supermarkt gaat, is de kans groot dat u ouder dan 60 bent. Ruim 90 procent van de 60-plussers maakt dergelijke lijstjes, tegen 73 procent van de consumenten onder 40 jaar. De kans is ook groot dat u vrouw bent, de helft van alle winkelende vrouwen gebruikt een boodschappenlijstje, tegen één op de drie mannen.

En als u gaat winkelen, kan het zijn dat u het afgelopen jaar vaker de auto heeft laten staan ten faveure van de fiets. De consument nam bij 56 procent van al zijn winkelbezoeken de auto. Vorig jaar was dat drie procentpunten meer.

Dat blijkt uit twee vanochtend gepubliceerde onderzoeken van budgetinstituut Nibud en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Volgens het CBL gebruiken consumenten minder vaak een auto wegens het tegenvallende economische tij.

Eenmaal in de winkel zijn de grootste stoorzenders het wachten bij de kassa (30 procent van de klanten vindt dat), vakkenvullers aan het werk tijdens openingstijden (25 procent) en artikelen die niet meer te koop worden aangeboden (23 procent). De consument heeft ook wensen: snelkassa's, extra geld kunnen bijpinnen en goede fietsparkeergelegenheden.

De prijzenslag onder supermarkten heeft meer consumenten de winkel in gelokt: plus 4 procent. Gemiddeld gaat de Nederlandse consument 130 keer per jaar naar de supermarkt met een totaal van 55 uur. Meer dan de helft van de consumenten beperkt zich niet tot één supermarkt, maar kiest uit minstens drie verschillende winkels.