Het Beeld

In het nieuwe seizoen van Hoge bomen (AVRO) overtuigde de aflevering van gisteren over Ruud Gullit het meest. Pieter Jan Hagens' profielen van beroemde Nederlanders als Wim Kan, Joop den Uyl en Henk van der Meyden bevatten veel aardige wetenswaardigheden en origineel beeldmateriaal, maar schampten steeds langs de kern, door overmaat aan respect en de afwezigheid van een centrale hypothese.

Haptonoom Ted Troost en enkele vrienden van de ex-voetballer formuleren wel een gedachte die alles verklaart: Gullit is het centrum van zijn eigen universum. Voormalig speler René van der Gijp herinnert zich hoe collega Gullit hun trainer Hans Kraay een briefje gaf met de gewenste opstelling. Alleen de laatste jaren zou Gullit die totale controle en daarmee zijn charisma verloren hebben, maar het meester zijn in een wereld die om hem draait, dát typeert heel goed wat ook de andere `hoge bomen' zo bijzonder en zo eenzaam maakt.

Welcome to My World zingt Dean Martin op de geluidsband van een merkwaardige nieuwe commercial voor Amstel bier. Omdat reclamefilms zo vaak herhaald worden, is het goed als je er niet direct op uitgekeken bent, en aan die eis voldoet de aftrap van de nieuwe Amstelcampagne uitstekend, al was het maar omdat je de betekenis op meerdere manieren kunt duiden.

Het begint met vier in blauwe spencers gestoken verkeersleiders, die wel in trance lijken als ze met een druk op de knop een linkerrijstrook vrijgeven, speciaal voor een vrachtwagen van het biermerk. Vervolgens stuurt een pontbaas alle andere auto's achteruit om ruimte te maken voor de Amsteltruck. Twee politiemannen houden hun pet voor de lens van de snelheidscamera als De Truck langsrijdt en in oranje gestoken wegwerkers vormen een levende ketting om een kruispunt af te zetten. Het lijkt wel of ze mediteren van genot. Na het passeren van een wachtend marathonpeloton arriveert de Magische Vrachtauto voor een café, waar de mannen kwijlend door de ruit naar buiten kijken. Tegen een achtergrond van goudkleurig pils verschijnen de woorden `Ons Bier'. Als toegift grijpt een rijinstructeur in.

Ons Bier! Maar wie zijn wij? De makers van de commercial zeggen dat de campagne gaat over vanzelfsprekende male bonding. Wij mannen weten wat goed voor ons is, daar hoef je niet eens over te praten.

Een alternatieve interpretatie zou je kunnen ontlenen aan de kleur van de jas van de wegwerkers en het tijdstip van de lancering, een paar weken voor de EK Voetbal. `Wij' zijn dan de bierdrinkende supporters van het Nederlands elftal.

Ik zie nog een derde `ons'. De mannen van Amstel, een laf en waterig pilsje van niks, zijn allemaal blanke, min of meer tot de arbeidersklasse behorende Hollandse conservatieven. Die zien in files en snelheidscontroles hun grootste vijand, en zouden het liefst de grenzen sluiten voor alles wat niet van ons is: wodka, baco's, Spa en Polen. Eigen bier eerst: opnieuw voldoet Amstel aan het imago van de ideale TROS-drank.

    • Hans Beerekamp