Elektropop met een menselijke factor

Kraftwerk, peetoom van de elektropop, liet kortgeleden zien hoe de wet van de remmende voorsprong vat kan krijgen op pioniers die niet met hun tijd meegaan. De toekomst van de elektronische popmuziek ligt allang niet meer besloten in de roboteske aspecten van muziek die met machines gemaakt wordt, maar juist in het benadrukken van de menselijke factor. De groep Lali Puna uit München heeft net als Depeche Mode en The Human League begrepen dat elektropop een menselijk gezicht moet hebben om boeiend en toegankelijk te blijven. Dat gezicht komt toe aan zangeres Valerie Trebeljahr, een frêle Aziatische verschijning met een pan-Europese achtergrond. Ze kan betoveren en vertederen met haar omfloerste, naïeve stemgeluid.

Lali Puna komt uit de hoek van de Duitse `indie elektronica': onafhankelijk opererende experimentalisten die een aantrekkelijke popmelodie niet schuwen, maar die tegelijk de grenzen van de samplecultuur verkennen. Bassist Markus Acher dubbelt in de groep The Notwist en produceerde als gangmaker van de scene met onder meer het debuutalbum van de Amerikaanse elektronica-solist Alias, die op de huidige tournee in Lali Puna's voorprogramma speelt.

Lali Puna heeft de handicap dat de muzikanten met handen en soms voeten aan hun apparaten gebonden zijn, wat de visuele dynamiek van hun optreden in het Utrechtse Ekko niet ten goede kwam. Daar staat tegenover dat ze een echte ritmesectie hebben, die stuwend weerwerk bood tegen voorgeprogrammeerde geluiden uit laptop en synthesizers. Valerie Trebeljahr hield het spannend met een mysterieus verlicht kastje dat ze met haar vingers beroerde om de klanken uit haar toetsenbord te vervormen. Haar zang, die op het nieuwe album Faking The Books een troostrijke wending geeft aan teksten over de gruwelijke wereld waarin we leven, werd in de live-mix een tamelijk onopvallend onderdeel van muziek die meestal kabbelend begon en enkele dramatische stroomversnellingen doormaakte.

Uiteindelijk zou je Lali Puna toewensen dat ze eens los konden komen van hun toetsenborden. Het publiek vond hun muziek wel degelijk swingend, maar de sfeer kwam pas echt los toen gelegenheidsrapper Alias aan het eind nog even op het toneel sprong om het geheel een beetje op te funken.

Concert: Lali Puna. Gehoord: 1/6 Ekko, Utrecht. Herh: 2/6 Nijmegen, 3/6 Groningen.