Snelle trein tóch weer wat sneller

De reistijd van de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel (HSL-Zuid) is toch weer met twee minuten bekort. Dat is het resultaat van een bezoek van minister Peijs (Verkeer & Waterstaat) aan haar Belgische collega Vande Lanotte.

Onlangs werd bekend dat de HSL-Zuid helemaal niet zo'n snelle trein zou worden als aanvankelijk de bedoeling was. De reistijd van de HSL-Zuid, die vanaf 2007 moet gaan rijden, zou namelijk zeventien minuten langer zal zijn dan was gepland door uitgestelde investeringen en een rekenfout aan Belgische zijde, zo luidde de verklaring van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Minister Peijs schrijft vanmiddag in een brief aan de Tweede Kamer dat haar gesprek met Vande Lanotte ,,enkele minuten winst'' heeft opgeleverd. Daarbij gaat het om minimaal twee en mogelijk zelfs zes minuten tijdwinst. Die winst wordt onder meer behaald doordat de Belgen wijzigingen hebben aangebracht bij het voorrang geven van treinen op hun spoornet.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou de reistijd tussen Amsterdam en Brussel-Zuid 1 uur en 33 minuten bedragen, ruim een uur korter dan de snelste treinverbinding nu.

Het minutenspel over de reistijd van de HSL-Zuid kan grote financiële gevolgen hebben. De exploitant van de HSL, High Speed Alliance (HSA), wil miljoenen minder betalen aan de staat nu blijkt dat de reistijd tussen Amsterdam en Brussel langer wordt dan was aangenomen. Een langere reistijd betekent dat minder passagiers een duurder treinkaartje voor de HSL over hebben, stelt HSA, en dus minder inkomsten.

HSA, een bedrijf van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en KLM, moet de staat volgens de overeenkomst jaarlijks 148 miljoen euro betalen om over de hogesnelheidslijn te mogen rijden. HSA wil dat de minister de concessieovereenkomst tussen de staat en de vervoerder openbreekt en aanpast.

Minister Peijs en minister Zalm (Financiën) zullen binnenkort met president-directeur Aad Veenman van NS overleggen over de gebruikersvergoeding van HSA.