Ferrari-topman Montezemolo nieuwe baas Fiat

De Italiaanse autofabrikant Fiat heeft na een tumultueus pinksterweekeinde een geheel vernieuwde leiding. Tot verrassing van velen benoemde zondag de familie Agnelli unaniem Ferrari-topman Luca di Montezemolo tot president en opvolger van de donderdag overleden Umberto Agnelli. De 28-jarige John Elkann, de kleinzoon van de vorig jaar overleden Gianni Agnelli, wordt vice-president.

Gedelegeerd bestuurder Giuseppe Morchio, die zelf president hoopte te worden en een belang in Fiat eiste, nam na deze aankondiging verbitterd ontslag. Hij is gisteren vervangen door Sergio Marcchione (53), een Canadees-Italiaanse `verandermanager' die aan de leiding staat van de Zwitserse accountantgroep SGS, ook een onderdeel van het Agnelli-imperium.

In reactie op zijn benoeming zei Montezemolo: ,,Dit was iets wat ik logischerwijs niet had verwacht''. Hij kondigde aan dat de door Umberto Agnelli en Morchio ingezette sanering van Fiat zal worden voortgezet. Montezemolo zal het daarbij druk krijgen, omdat hij ook net is gekozen als de nieuwe voorzitter van de werkgeversorganisatie Confindustria. Hij staat bekend als een no-nonsensemanager die van concrete actie houdt en niet van politiek gekonkel. In 2003 was hij volgens het dagblad la Repubblica de meest verdienende manager in Italië met 12,8 miljoen euro bruto, honderdduizend euro meer dan premier Silvio Berlusconi bij de fiscus aangaf.

Over John Elkann, de troonopvolger van de familie Agnelli die dus nog geen president wordt, zei Montezemolo dat deze ,,snel rijpt'' en dat dit ook geldt voor andere twintigers in de familie. Op de dag van zijn benoeming tot Fiat-president had Montezemolo ook zijn eerst algemene vergadering met de werkgeversorganisatie Confindustria.

Daar zei de ook aanwezige Italiaanse premier Silvio Berlusconi: ,,Ik maak deel uit van de generatie waarvoor gold dat als het goed ging met Fiat het met iedereen goed ging ... laten we hopen dat Fiat weer snel de trots van Italië wordt.''

Na de diepe crisis in 2002 en 2003 timmert Fiat weer aan de weg. De nieuwe modellen Panda, Punto en Lancia Ypsilon lijken aan te slaan op de Europese markt. In april groeide het marktaandeel tot 7,7 procent tegen 7,2 procent een jaar eerder. Maar het eerste kwartaal van dit jaar leed Fiat nog wel altijd een verlies van 158 miljoen euro.