`Vliegen voor een tientje bestaat niet'

Naar Londen voor 9,99 euro kan niet. ,,Wie denkt te kunnen vliegen voor een tientje wordt genept. De bijkomende kosten voor een retourtje bedragen al gauw het viervoudige.'' Dat schrijft de Consumentenbond in zijn gisteren uitgekomen Consumentengids.

De bond dringt er bij luchtvaartmaatschappijen en touroperators al langere tijd op aan te adverteren met `inclusief'-prijzen, zodat consumenten meteen weten waar ze aan toe zijn. Tot nu toe heeft geen enkele vanuit Nederland opererende maatschappij daarop gereageerd. Pas bij het boeken van een reis worden de extra kosten zoals luchthavenbelasting en brandstoftoeslag in rekening gebracht. ,,Met de komst van de prijsvechters in de luchtvaart is vliegen wel veel goedkoper geworden. Maar het verstoppen van de bijkomende kosten zet de consument op het verkeerde been'', stelt de Consumentenbond.

Goedkope luchtvaartmaatschappijen brengen consumenten niet alleen in verwarring met het niet noemen van de toeslagen, ook de ticketprijs zelf kan zwaar tegenvallen. Alle maatschappijen werken volgens het systeem van yield management, waarbij eerst de gemiddelde opbrengst per stoel wordt uitgerekend die moet worden behaald om winst te maken. Zodra een vlucht beschikbaar is, ongeveer een half jaar van te voren gaan eerst de goedkoopste stoelen eruit.

Hoeveel dit zijn verschilt per maatschappij, doorgaans is niet meer dan 10 procent beschikbaar tegen het laagste tarief. Daarna lopen de tarieven groepsgewijs op. De laatste stoelen hebben de hoogste prijs. Hoewel iedereen in het vliegtuig een eendere zitplaats krijgt variëren de prijzen die men ervoor heeft bepaald.

,,Als U daadwerkelijk wilt boeken, blijkt de uiteindelijke prijs bijna altijd een stuk hoger te zijn dan de prijs waarop u in eerste instantie zocht'', schrijft de Consumentenbond. Wie ver van te voren boekt heeft de beste kans op het vinden van een goedkoop ticket.