Niet de treinen maar de machinisten rijden door rood 2

Het gebeurt steeds vaker dat treinen door een rood sein rijden. Vorig jaar was dat 281 keer, in 2001 ruim 200 keer, tien jaar daarvoor 100 keer (NRC Handelsblad, 24 mei). Er zouden dus miljarden geïnvesteerd moeten worden in een nieuw beveiligingssysteem. Maar het zijn niet de treinen die door rood rijden, het zijn de machinisten die dat doen.

De sterke stijging van het aantal keren dat door rood wordt gereden, gaat gelijk op met een ander verschijnsel: de opkomst van de mobiele telefoon. Vooral op emplacementen is het risico groot. Daar staan de seinen niet op ooghoogte van de machinist, maar vlak bij de grond: zogenaamde dwergseinen. Wie telefoneert heeft de neiging om recht voor zich uit te staren, en ziet dus niet wat er vlak onder zijn ogen gebeurt. Een dwergsein is dan snel voorbijgereden. Dit probleem kan op een disciplinaire manier goedkoop worden opgelost.