Examenstress

De wereld van het onderwijs bestaat uit vele werkelijkheden. In de rubriek `Uit de school geklapt' wordt de blik gericht op kleine maar belangrijke aspecten van het schoolbestaan. Vandaag: examenstress.

Ter voorbereiding op de eindexamens volgde de 18-jarige Amelia Liem een paar weken lang examenvreestraining op school. Met vijf andere gymnasiumleerlingen had ze gesprekken met een psycholoog.

``We kregen allerlei tips hoe we beter met stress kunnen omgaan'', vertelt ze. ``Bij één van de oefeningen moesten we onze ogen dichtdoen en diep in- en uitademen. Ondertussen moesten we denken aan een rustgevende plek, bijvoorbeeld een strand met palmbomen.''

De examenstress is nu vrijwel verdwenen bij haar, maar niet zozeer door de training. Ze kreeg de vorige week te horen dat ze via een selectietoets is toegelaten voor de studie Tandheelkunde. Amelia: ,,Ik hoef niet meer mee te doen met een loting. Hoge cijfers zijn nu niet noodzakelijk, ik moet gewoon slagen.''

Haar vriendin Loes Vermeij kon de nacht voor het examen Nederlands slecht slapen. ``Ik sliep pas om twee uur en werd twee uur later weer wakker. Ik was 's ochtends flink zenuwachtig, maar het ging uiteindelijk redelijk.'' Op tijd ontspannen is volgens Loes een goede tip om examenstress te voorkomen. ``'s Ochtends eerst een paar uur leren en dan ga ik tennissen. Je raakt lichamelijk vermoeid, maar bent geestelijk weer helemaal helder. Ook in eindexamentijd moet je genoeg leuke dingen doen.''

Examenleerling Mirte Streppel zegt niet veel last te hebben van examenstress. Het is vrijwel zeker dat ze gaat slagen. Tijdens haar examens legt Mirte mascottes op tafel. Uit haar tas haalt ze een klein clownpoppetje en een olifantje tevoorschijn. ``Dat is de geluksolifant van mijn moeder'', vertelt Mirte. ``Ik ben niet gelovig, maar wel een beetje bijgelovig. Hopelijk helpt het om zo goed mogelijk te scoren. Ik moet namelijk meedoen met een loting voor de studie Geneeskunde.''

Klasgenoot Robert Vergeer kijkt geïnteresseerd naar de poppetjes, maar moet er zelf niet aan denken. ``Voor mij zou dat niet werken, maar als je denkt dat het werkt, kan het extra vertrouwen en geestelijke rust geven.'' Dat de leerlingen meer gespannen zijn voor de eindexamens, merkt Robert vooral aan de lange rij voor de toiletten. ``Normaal gesproken is het nooit zo druk bij de wc's, maar vlak voor het examen Nederlands stond er opeens een rij van twintig leerlingen. Gelukkig was ik al geweest.''