Leslie Silbert mikt hoog met haar historische thriller

Historische thrillers zijn in. Umberto Eco heeft twee decennia geleden het goede voorbeeld gegeven en kreeg veel navolging, zij het vrijwel altijd van geringer niveau. Te midden van de oogst van deze Maand van het Spannende boek bevinden zich al drie van dergelijke boeken, Romain Sardou met Vergeef ons onze schulden, Een Venetiaans geheim van Caldwell & Thomason en De Verspieder van Leslie Silbert. Dat laatste boek is het meest curieuze, voornamelijk omdat de schrijfster er beeldschoon en hopeloos jong uitziet, en niettemin specialiste zestiende-eeuwse Engelse letterkunde is én voormalig privé-detective. Alsof dat niet genoeg is, is zij een begenadigd vertelster en een doortrapt plottenbouwster.

De Verspieder speelt zich af rond een verloren manuscript, een van de topoi van de historische thriller. Het manuscript in kwestie is samengesteld door Christopher (Kit) Marlowe, collega van Shakespeare en bovendien een erkend spion. Silbert laat het verhaal ook in het heden spelen, waarin een beeldschone jonge vrouw, een specialiste zestiende-eeuwse Engelse letterkundige, aan de hand van het manuscript naar een schat zoekt. Deze Kate Morgan kan niet vrijelijk zoeken omdat rond haar een complot gaande is.

De historische hoofdstukken van de roman vertellen Marlowe's kant van het verhaal, inclusief hoe er frauduleuze bewijzen tegen hem worden geconstrueerd, inclusief het ontstaan van het manuscript en inclusief zijn inventieve handelwijzen om aan alle intriges en verraad te ontkomen.

Silbert debuteert met dit boek, waarmee ze wel erg hoog mikt. Heden en verleden raken niet noodlottig vervlochten, echt humoristisch is De Verspieder nergens en je wordt al helemaal niet als in een draaikolk meegezogen door de fantasieën van de schrijfster. Maar goed, Silbert heeft een reeks thrillers rondom Kate Morgan aangekondigd, dus wie weet.

Leslie Silbert: De verspieder. Cargo, 412 blz. €19,90. Uit het Engels vertaald door Hugo en Nienke Kuipers.