Voorkeur Theater

Faust Inc.

In een verlaten aardappelmeelfabriek in het Oost-Groningse Ter Apel speelt zich een nieuwe versie van de aloude Faust-tragedie af. Vormgever Sjoerd Wagenaar en regisseur Ben Smit plaatsen Faust (Menno Stijntjes) aan het hoofd van de reusachtige onderneming Faust Inc. De puissante rijkdom van Faust wakkert zijn verveling aan. Hij loochent God en heult met de duivel. Uiteindelijk gaat hij mensen klonen, alsof het aardappelen zijn die eindeloos vermenigvuldigd worden. Schrijver Jan Veldman plaatst de voorstelling welbewust in de melodramatische stijl van het volkstoneel. Naast professionele acteurs doen vijftig plaatselijke figuranten en muzikanten mee. Met rijdende tribunes verplaatsen de toeschouwers zich langs de verschillende locaties van de fabriek. Zowel in de hallen als buiten op het terrein voltrekt zich de tragedie van Fausts hellevaart.

Het werkelijke drama speelt zich in zijn hart af. Zijn egoïsme vervreemdt hem van zijn grote liefde, Gretchen ofwel Greetje. Zelfs de onbereikbare Helena van Troje is hem niet goed genoeg en dat hij met Shirley Temple heeft geslapen, maakt Faust alleen maar brutaler.

Op het hoogtepunt van de voorstelling verandert de hele aardappelmeelfabriek in een reusachtig laboratorium, waar de vlammen uitslaan. De voorstelling heeft ook een lokale politieke betekenis: binnenkort wordt de fabriek gesloopt.

28 mei t/m 18 juni Ruiten A-kanaal, Ter Apel. Inl 0599-564349 of www.rcpog.nl.

Proust 3

Het Ro theater brengt in de Rotterdamse Schouwburg Proust 3: De kant van Charlus, het derde deel uit de toneelreeks naar Marcel Prousts Op zoek naar de verloren tijd. In juni speelt de groep de drie voltooide delen achter elkaar. Proust 3 gaat over hoofdpersoon Marcels inititatie in de beau monde. Regisseur Guy Cassiers giet zijn bewerking wederom in een verbluffende vorm met veelvuldig gebruik van videoprojecties met extreme closeups van de spelers.

T/m 26 juni in de Rdamse Schouwburg. Proust marathon: 24-27 juni. Inl 010-4118110 of www.rotheater.nl

Bert Klunder

Het leven is slecht georganiseerd, klaagt de zwartkijkende cabaretier Bert Klunder in zijn nieuwe, sobere solo Zonder omwegen, die is gewijd aan de inrichting van het menselijk bestaan – en vooral aan de onbegrijpelijke rol die vrouwen daarin spelen. Verongelijkte, ongemakkelijke grappen, sloom voorgedragen door een man zonder enig uiterlijk vertoon. Een lui opgetrokken wenkbrauw is voor hen het toppunt van mimiek.

28 mei De Stoep Spijkenisse, 29 mei De Meervaart Amsterdam, 1 juni Diligentia Den Haag. Inl 030-2313416, www.kikproductions.nl

Wachten op Godot

Karel de Rooij en Peter de Jong (v/h Mini en Maxi) spelen de hoofdrol in Becketts Wachten op Godot van het Nationale Toneel. Geen grauwe kaalslag en uitzichtloze verveling in deze versie, maar een zich weldadig warmen aan de onafscheidelijk liefde van twee oudere zwervers. De Rooij en De Jong zijn meesters van het stille spel; zoals in een strompelend loopje om nieuwe, oude schoenen in te lopen. Peter Tuinman en Stefan de Walle spelen geestige bijrollen.

T/m 26 juni Den Haag, Koninklijke Schouwburg. Inl 0900-3456789 of www.nationaletoneel.nl