Peijs verbetert beveiliging treinverkeer

De meerderheid in de Tweede Kamer is positief over het besluit van minister Peijs (Verkeer) de bestaande beveiliging voor treinverkeer te verbeteren. Versnelde invoering van een nieuw Europees beveiligingssysteem is daarmee van de baan.

Peijs liet gisteren in de pauze van een overleg in de Tweede Kamer weten dat ze 40 miljoen euro op haar begroting wil bestemmen voor het veiliger maken van een aantal spoortrajecten. ,,We moeten dan wel afspreken dat we iets anders niet gaan doen'', aldus de minister. Wat haar betreft kan dat gebeuren na de zomervakantie. De Kamerleden Van Hijum (CDA) en Dijksma (PvdA) zijn tevreden met deze toezegging. ,,Als dit de manier is om de veiligheid op het spoor aan te pakken, zal ik niet meer zeuren'', aldus Dijksma.

Peijs bleek onaangenaam getroffen door de opmerkingen van voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid. Hij dreigde dit weekeinde te stoppen met zijn werk als er niet snel een ander beveiligingssysteem komt. Van Vollenhoven heeft al jaren kritiek op het bestaande systeem. Peijs noemde zijn uitlatingen ,,onverstandig'' en wees er op dat de raad juist bestaat om ongelukken te onderzoeken. Als Van Vollenhoven dat niet meer voor zijn rekening wil nemen, zal een andere voorzitter worden gezocht, liet de minister weten.

Het besluit van Peijs vloeit niet direct voort uit het treinongeluk afgelopen vrijdag op Amsterdam Centraal, waarbij 20 passagiers gewond raakten. ,,Ik wil niet de indruk wekken dat we al weten wat daar is misgegaan'. Het besluit is een intensivering van bestaand beleid. Reeds vanaf begin dit jaar bekijkt een werkgroep in opdracht van de minister wat er gedaan kan worden aan het toenemend aantal keren dat machinisten door rood rijden. In dit onderzoek zijn 400 plaatsen geïndiceerd waar aanpassing nodig is.

Met de 40 miljoen euro wil Peijs in ieder geval de drukste trajecten veiliger maken. Het gaat daarbij om een aanpassing van het bestaande ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding). De oude versie hiervan kent niet de mogelijkheid tot ingrijpen door de verkeersleiding wanneer een trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt. De nieuwe generatie van het ATB-systeem maakt ingrijpen bij lage snelheden wel mogelijk.

Volgens Peijs is invoering van het nieuwe Europese beveiligingssysteem nu niet aan de orde. Dat zou voor de knelpunten ook geen oplossing zijn, omdat de invoering vijftien tot twintig jaar zal duren.