Grote brand opslag Saatchi vernielt kunst

Bij een brand in een Londens pakhuis is vermoedelijk een groot aantal werken uit de verzameling van Charles Saatchi verloren gegaan, waaronder topstukken van kunstenaars Tracy Emin, Damien Hirst, Jake en Dinos Chapman, Sarah Lucas en Rachel Whiteread.

Het pakhuis is eigendom van Momart, een gerenommeerd bedrijf dat voor grote Britse musea en particuliere verzamelaars kunst opslaat en vervoert. Het vatte vlam toen in een naastgelegen bedrijf op een industrieterrein in het Oost-Londense Leyton brand ontstond.

Volgens directeur Carole Hastings is nog niet vast te stellen of (en welke) kunstwerken de verwoesting hebben overleefd, omdat het pand nog steeds ontoegankelijk is door nabluswerk. Er was een sprinklerinstallatie. Pas vanmiddag zou naar verwachting een inspectie plaatshebben. Een woordvoerder van de kunstenaar Damien Hirst zei dat er zeker zaken verloren zijn gegaan, maar dat hij nog geen details wist. Volgens Hastings van Momart is er van het gebouw niets over. ,,Het hele gebied is verwoest.''

Onder de mogelijk verwoeste kunstwerken bevindt zich Tracy Emins Everyone I Have Ever Slept With, de tent waarin ze 102 labels had genaaid met de namen van minaars, familieleden en haar geaborteerde foetussen met wie ze sinds haar jeugd in bed heeft gelegen. Dat werk, ooit genomineerd voor de Turner-prijs, was het belangrijkste stuk op de omstreden expositie Sensation!

Ook Hell, een reeks gruwelijke terraria van de gebroeders Chapman zou zijn verwoest. Saatchi, de belangrijkste particuliere verzamelaar van werk door de kunstenaars van de zogeheten BritArt-generatie, kocht het naar verluidt voor een half miljoen pond (700.000 euro). In een reactie zei Saatchi tegen het Britse dagblad The Guardian dat er onzekerheid is over welke werken bij Momart waren opgelagen. Ook werk van Sarah Lucas, bekend van de foto's waarin zij pluimvee, gebakken eieren en groentes verwerkt, zou verloren zijn. Over de verbrande Hell van de gebroeders Chapman zei Saatchi: ,,Ik ben heel erg bang dat het weg is. Ik ben er beroerd van. Dit is waarschijnlijk het ergste dat je je kunt voorstellen.''

Een deel van de mogelijk verwoeste stukken was te zien in een recente expositie in Saatchi's nieuwe museum op de Zuidoever van de Theems tegenover de Big Ben. Brian Sewell, de bejaarde kunstrecensent van de Evening Standard, die vaak fel van leer is getrokken tegen de BritArt-kunstenaars, noemde de brand ,,potentieel een weerzinwekkende tragedie voor de moderne kunstgeschiedenis''.