Een impulsieve gadget-freak

Hij had nog nooit iets gekocht of verkocht via de veilingsite eBay toen hij werd gevraagd om bij dat bedrijf te komen werken. Hij moest op dat moment, december vorig jaar, toch van zijn breedbeeldtelevisie af, dus Oscar Diele kon meteen kijken of www.ebay.nl ook echt werkte. Hij deed zijn tv voor €150 in de verkoop en binnen een paar dagen verkocht hij hem voor €350. Proef geslaagd en Diele verruilde Wehkamp, waar hij marketing manager was, voor eBay, waar hij nu hoofd van de marketingafdeling is.

Na die eerste verkoop volgden meer dingen. ,,Ik ben echt een eBay-addict geworden. Als ik iets wil weggooien, zet ik het te koop. Er is altijd wel iemand die er voor wil betalen.''

Veilingsite eBay is een Amerikaans bedrijf met verschillende `filialen' over de hele wereld. In Nederland heeft het veel concurrentie van Marktplaats.nl. Om de strijd met Marktplaats aan te gaan heeft eBay een nieuwe topman in Nederland aangesteld, Josh Silverman, die eerder onder meer eBay China heeft opgezet.

Diele (34) ging tegelijk met Silverman bij eBay Nederland aan de slag. Daarvoor was hij negen jaar werkzaam bij Wehkamp. Na zijn heao-opleiding kwam hij via een uitzendbaantje in contact met het postorderbedrijf uit Zwolle. In de jaren bij Wehkamp liet Diele merken erg ambitieus te zijn, zegt Pieter Middendorp, manager internet en e-commerce van Wehkamp. ,,Oscar is een harde werker en heel doelgericht. Hij kan dingen niet loslaten. Twee jaar geleden gaf hij zijn taken aan mij over, maar hij hield zich in zijn nieuwe functie bezig met zijn oude werk. Dat was niet vervelend hoor, het prikkelt.'' Volgens Middendorp past Diele goed bij eBay, want ,,het is een op Amerikaanse leest geschoeid bedrijf met mensen die knetterhard werken.'' Dieles doelgerichtheid brengt volgens Middendorp met zich mee dat hij moeilijk kan begrijpen dat anderen dat niet zijn.

,,Oscar en eBay zijn een perfecte match'', zegt Shikko Nijland, een goede vriend van Diele, doelend op diens behoefte om altijd het laatste van het laatste aan te schaffen. ,,Zijn huis ligt vol gadgets. Oscar kan soms erg impulsief zijn.'' Desondanks was Dieles overstap van Zwolle naar Amsterdam volgens hem weloverwogen. ,,Hij was heel snel enthousiast over het aanbod, maar ik had het gevoel dat hij toch overtuigd moest worden om het te doen. Hij had een prima carrière bij Wehkamp en het moest voor hem echt een stap vooruit zijn.''

Nijland en Diele kennen elkaar sinds begin jaren negentig. ,,Oscar is een bijzonder extravert persoon. Het is niet iemand die echt de aandacht zoekt, maar hij vindt het zeker niet erg om in de aandacht te staan. En hij is creatief.'' Twee eigenschappen die ook terugkomen in de hobby die Diele enige tijd heeft beoefend: theatersport, een wedstrijd in spelimprovisatie.

Diele ziet geen wezenlijk verschil in de doelgroep van zijn vorige werk en zijn nieuwe werk. De klanten van Wehkamp en de gebruikers van eBay zijn volgens hem beide ,,redelijk gemiddeld''. En in de tijd dat Diele bij Wehkamp werkte, werd internet steeds belangrijker, de online-verkoop is in vijf jaar gestegen van 10 naar ongeveer 50 procent van de totale verkoop. ,,Distant shopping in Nederland is booming.''

Het succes van veilingsites als Marktplaats en eBay in Nederland is volgens Diele daarnaast ook nog te verklaren door de Nederlandse handelsgeest. ,,Neem Koninginnedag, een feestdag. Iedereen is vrij en wat gaan ze doen? Spulletjes kopen en verkopen. Handel zit ons in het bloed. Dit is het ideale land voor eBay.'' Daar komt nog bij dat Nederlanders koopjesjagers zijn. ,,Een Italiaan zou nooit zeggen dat hij een mooi overhemd voor tien euro op de kop heeft getikt. Nederlanders kicken juist op het feit dat ze minder hebben betaald dan jij.''

Diele ontdekte vrij snel na de komst van internet hoe krachtig het medium kon zijn. ,,Ik heb de ziekte van Perthes, een zeldzame heupziekte. Er was bij patiënten veel vraag naar informatie over die ziekte.'' Halverwege de jaren negentig maakte Diele een website over de ziekte. ,,Ik heb toen gezien hoe belangrijk internet kan zijn voor het samenbrengen van mensen die op zoek zijn naar dezelfde informatie. Mensen hadden echt baat bij mijn site. Ik dacht: verdomme, dit is echt een medium dat dingen voor elkaar kan krijgen.''