Wat moet Lufthansa met al dat geld?

De claimemissie van Lufthansa ter waarde van 750 miljoen euro maakt een vreemde indruk, vooral omdat het concern het geld niet nodig zou moeten hebben. De Duitse nationale luchtvaartmaatschappij heeft de komende drie jaar behoefte aan 4,7 miljard euro ter dekking van de kosten van haar nieuwe vloot A380-vliegtuigen van Airbus. Maar het concern zou meer dan genoeg geld moeten overhouden uit de vrije kasstroom van 6,5 miljard euro die het naar verwachting in dezelfde periode zal verwezenlijken.

Bovendien heeft Lufthansa de sterkste balans van de hele luchtvaartsector. Met slechts 23 procent vreemd vermogen heeft het concern de ruimte om zich in de schulden te steken, mocht dat nodig zijn. Wat de stap nog vreemder maakt, is dat Lufthansa nog maar net bekendgemaakt had dit jaar de dividenduitkeringen te zullen hervatten. Een deel van het opgehaalde geld zou dus rechtstreeks naar de aandeelhouders terugvloeien.

Waarom wordt die aandeelhouders dan nu om meer geld gevraagd? Er doet een aantal theorieën de ronde. Een daarvan luidt dat Lufthansa de kas wil spekken om Swiss te kunnen overnemen. Een andere theorie houdt in dat het concern een gat bij een van zijn verlieslijdende dochterondernemingen moet dichten.

Waarschijnlijker is dat Lufthansa alleen maar supervoorzichtig is. Het weet beter dan wie dan ook dat de kapitaalmarkten niet altijd open zijn als je ze nodig hebt, zeker niet voor luchtvaartmaatschappijen. Lufthansa werd in september 2001 immers klemgezet toen het probeerde geld te lenen ter financiering van de overname van de cateraar LSG. Het concern wil zichzelf misschien alleen maar indekken tegen nare verrassingen – of dat nu een terreuraanval is of de concurrentie van prijsstunters. Daar staat tegenover dat de balans van Lufthansa aan efficiëntie inboet, hetgeen betekent dat de kapitaalkosten omhooggaan.

De onnodige exercitie van Lufthansa zal beleggers niet gunstig stemmen. De aandelenkoers was gistermiddag 5 procent gedaald, terwijl de Duitse markt als geheel steeg. Dat moet de waarborgende banken zorgen baren, want zij hebben zichzelf weinig ruimte voor vergissingen gegund. De aandelen worden in de markt gezet tegen een korting van 16 procent ten opzichte van de theoretische koers na uitgifte. Gezien de wisselvalligheid van de koers van Lufthansa is dat aan de zuinige kant. Het zal nog heel wat moeite kosten beleggers te overreden de aandelen te kopen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.