Luid gekraak in hal Parijse luchthaven

Luid gekraak nabij het zondagochtend ingestorte deel van de hal van de Parijse luchthaven Roissy Charles de Gaulle heeft gistermiddag geleid tot evacuatie van het onaangetaste deel en van de belendende gebouwen.

De hele 650 meter lange terminal 2E is nu gesloten. Deskundigen die de oorzaak van het ongeluk trachtten te achterhalen, opruimploegen en grondpersoneel van de luchthaven hebben de plaats van het ongeluk en naastgelegen gebouwen onmiddellijk verlaten nadat `gekraak' was gehoord.

Gisteren bleek ook dat tijdens de installatie van de tunnelvormige opbouw van de vertrekhal scheurtjes zijn ontdekt in een aantal betonnen dragers. De bouwwerkzaamheden zijn na de ontdekking enkele dagen stilgelegd. De betonnen dragers zijn toen verstevigd en ook de constructiemethode is aangepast. De dragers in kwestie bevinden zich niet in de buurt van het ingestorte gedeelte.

Pierre Graff, directeur van Aéroparts de Paris (ADP), vooralsnog een staatsbedrijf, heeft gezegd dat als blijkt dat de instorting het gevolg is van een constructiefout, de hele terminal zal worden afgebroken. Dat is een ernstige terugslag voor ADP, dat volgend jaar geprivatiseerd zou worden, en voor Air France, hoofdgebruiker van de terminal die er zestig vluchten per dag afhandelde. Die kunnen nu elders op de luchthaven worden ondergebracht, maar op termijn was terminal 2E een cruciaal element van de grootste Europese `hub' die ADP en Air France van Roissy willen maken. Volgens de regering heeft het ongeluk geen invloed op de privatisering.

Onafhankelijke bureaus hebben opdracht gekregen de oorzaak van het ongeluk vast te stellen. Die taak zal volgens betrokkenen ,,zeer moeilijk'' zijn. De oorzaak kan zowel in de constructie als in de uitvoering schuilen. Bij de uitvoering waren vierhonderd verschillende bedrijven betrokken. Opvallend is dat het ingestorte gedeelte een duidelijk afgebakend geheel is van zeven betonnen bogen. De volgens het principe van een tunnel gebouwde hal is opgebouwd uit 156 van dergelijke, geprefabriceerde bogen.

De hal is ontworpen door Paul Andreu, sinds de jaren zeventig verantwoordelijk voor alle gebouwen van ADP. Hij ontwierp ook het vliegveld van het Japanse Osaka, dat zonder problemen de aardbeving van 1995 onderging. Andreu is ook de ontwerper van het nu ernstig verouderde `satelliet'-concept van Roissy 1, vanwaar de vluchten van KLM vertrekken. Per 1 juni vertrekt KLM van het nieuwe Roissy 2, van de tegenover terminal 2E gelegen terminal F, in het kader van de overname door Air France. Dat voornemen blijft ongewijzigd, zo verklaarde Air France vanochtend.