Vertrekhal Parijse luchthaven stort in

Een deel van een vorige zomer opgeleverde aankomst- en vertrekhal van de Parijse luchthaven Roissy-Charles de Gaulle is zondagochtend over een lengte van dertig meter ingestort. Daarbij zijn vier doden en drie gewonden gevallen. Mogelijk liggen onder de tonnen glas, beton en staal die naar beneden zijn gekomen nog meer slachtoffers.

Technisch onderzoek naar de oorzaak begint vandaag. Mocht het gebouw onveilig blijken, dan wordt het geheel afgebroken. Justitie stelt een onderzoek in, de minister van Transport sloot een aanslag gisteren meteen uit.

Het ingestorte deel bevindt zich dicht bij de aansluiting met een van de drie hoofdgebouwen van Roissy. Vertrek- en aankomsthal 2E, waar het om gaat, heeft een lengte van 650 meter en geldt als een van de modernste en best geoutilleerde `hubs' ter wereld. De gebouwen, visitekaartje van Roissy dat de grootste `hub' van Europa hoopt te worden, zijn ontworpen door architect Paul Andreu. Ze vallen op door gewelven met een reusachtige spanwijdte. Over de veiligheid daarvan is al tijdens de bouw twijfel gerezen. Vorig jaar uitten vakbonden kritiek op de versnelde oplevering van met name terminal 2E. De opening werd een week uitgesteld omdat de vereiste veiligheidscertificaten niet waren afgegeven. De afgifte was aangehouden nadat een element van de bewegwijzering naar beneden viel.

De terminal heeft 750 miljoen euro gekost. Meer dan 400 toeleveringsbedrijven zijn bij de bouw betrokken geweest. Die hoeveelheid betrokkenen bemoeilijkt volgens de vakbonden het bepalen van de verantwoordelijkheid.

Op het moment van het ongeluk, rond zeven uur 's ochtends, was het relatief rustig in de terminal. Er waren slechts passagiers voor drie vluchten aanwezig. Zij hebben verklaard dat het instorten voorafgegaan werd door gekraak en naar beneden komend betongruis. Het vliegverkeer dat normaal gebruikmaakt van de nu ingestorte terminal, voornamelijk van Air France en daaraan gelieerde maatschappijen (waaronder KLM), kan elders op het vliegveld verwerkt worden. Dat zal mogelijk leiden tot enige vertraging.

ACHTERGROND: pagina 5