Monti verhoogt druk op Parijs om steun aan Alstom

De Europese Commissie eist van de Franse overheid dat voor de redding van het industriële conglomeraat Alstom ,,voor een significant deel van de activiteiten'' partnerschappen worden aangegaan met concurrenten.

Dat heeft eurocommissaris Mario Monti (Mededinging) vanmorgen in een verklaring laten weten. Met de verklaring verhoogt Brussel de druk op Parijs om snel tot een akkoord te komen.

Een week geleden gaven de Europese Commissie en de Franse regering in een gezamenlijke verklaring aan dat zij ,,heel dichtbij'' een akkoord waren over de redding van Alstom, dat onder meer hogesnelheidstreinen, energiecentrales en schepen maakt. Eurocommissaris Monti wil voorkomen dat Alstom (110.000 werknemers) concurrentievervalsende staatssteun krijgt. De Franse minister Nicolas Sarkozy (Financiën) was de laatste weken al drie keer in Brussel voor overleg.

Volgens de vanmorgen in Brussel uitgegeven verklaring hadden Monti en Sarkozy afgelopen weekeinde een ,,diepgaand telefonisch overleg'' over Alstom. Hierbij heeft Monti de noodzaak onderstreept dat de Franse overheid ,,verplichtingen'' aangaat om binnen een bepaalde termijn te komen tot ,,industriële partnerschappen voor een significant deel van de activiteiten van Alstom''.

Monti spreekt in dit verband van ,,essentiële elementen'' om tot een akkoord te kunnen komen. Het is volgens hem niet alleen een noodzakelijke voorwaarde om de toekomst van Alstom te verzekeren, maar ook een ,,noodzakelijk tegenwicht om concurrentieverstoring door staatssteun te verhelpen''. Minister Sarkozy refereerde gisteravond ook aan het telefoongesprek met Monti. ,,Ik twijfel er niet aan dat we een oplossing zullen vinden'', aldus Sarkozy. ,,Er moet in elk geval snel een oplossing komen.''

Het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung meldde dit weekeinde dat het Duitse Siemens een bod wil doen op de divisie spoorwegtechniek van Alstom, waartoe ook de hogesnelheidstrein behoort. Eerder liet Siemens belangstelling blijken voor overname van de divisie die energieturbines maakt. De Franse overheid wil juist kernactiviteiten als de hogesnelheidstrein voor Alstom behouden.

Onderdeel van een mogelijk akkoord zou ook zijn dat de Franse overheid voor ruim 30 procent gaat deelnemen in het kapitaal van Alstom door omzetting van schulden in aandelen. Ook grote banken zijn bij een deal betrokken. Siemens volgt de onderhandelingen met argusogen en zal volgens Duitse media naar het Europese Hof stappen als het zich benadeeld voelt.