De macht van lippenstift

Ze kunnen de klok niet terugzetten, hoe graag ze dat misschien ook zouden willen, al die zelfbenoemde Tarzans en getatoeëerde boomstammen. Maar diep in hun hart is het een gruwel: een vrouw in de boksring. Het is alsof een blonde `pitspoes' achter het stuur van een snelle bolide kruipt, en brutaalweg de achtervolging op Michael Schumacher inzet.

Dokwerk: A knock-Out, VPRO, Ned 3, 21.00-22.00u.

Vrouwen mogen meedoen aan de typische `mannensporten', maar ze mogen niet al te zeer uit hun traditionele rol vallen. Voor `manwijven' loopt het grote (macho)publiek niet warm. Vraag het Esther Schouten, de Nederlandse profbokster die momenteel pogingen doet de hoogste trede te beklimmen. Met enige regelmaat tuurt de West-Friezin met een uitdagende blik in de lens van een fotocamera. Op last van haar Oostenrijkse manager nam ze twee jaar geleden zelfs een cd op. Schouten klaagt niet, want ze weet: wil ik slagen, dan zal ik vooral buiten de ring mijn charmes in de strijd moeten werpen.

In de Dokwerk-documentaire A knock-out schetsen regisseurs Tessa Boerman en Samuël Reiziger aan de hand van het bijna klassiek-tragische levensverhaal van Michele Aboro een beeld van het hypercommerciële en doldwaze circus der profboksers. Opgegroeid in een Londense achterstandswijk, als een jongensachtige kleurlinge die tussen wal en schip belandt en zich via haar passie, de vechtsport, uit de anonimiteit hoopt te ontworstelen, en zo haar identiteit denkt te kunnen herwinnen.

Boksen kan ze, maar zichzelf verkopen? Nee. Ze wil het niet, ze kan het niet én ze krijgt de kans niet. Niemand die haar vooraf kennelijk heeft gewezen op de valkuilen. Aboro claimt het slachtoffer te zijn van op geld beluste managers en promotors. Een terecht verwijt, al is ze evenzeer het slachtoffer van haar eigen naïviteit. Was ze te biecht gegaan bij Lucia Rijker, de boksveterane uit Amsterdam, dan had ze geweten dat een vleugje lippenstift belangrijker is dan een rechtse directe.

Rijker noch Aboro wenst zich te laten exploiteren als een pin-up, en dat is hard maar waar zondigen tegen de wetten van de topsport. Anna Koernikova won nog nooit een tennistoernooi, en toch is de Russische diva populairder en (dus) rijker dan menig talentvollere collega. Waarom? Omdat de kittige Anna niet te beroerd is om zich als een sekssymbool te laten zien.