Spacy Han Reiziger fleurt festival op

De ene helft van de toeschouwers kan de andere helft niet zien. Een dubbel videoscherm deelt zaal en speelvloer in tweeën. Zoals ook het land waar deze voorstelling over gaat in tweeën is gesplitst. The Buffer Zone verwijst naar de strook niemandsland die het Turkse en het Griekse deel van Cyprus uit elkaar houdt. Met behulp van VN-soldaten die zich er stierlijk vervelen.

Dus zet de Cypriotische componist Yannis Kyriakides in zijn nieuwe muziektheaterproductie een mannetje naast het scherm dat op zijn hoge observatiepost voornamelijk uit z'n neus vreet. Elektronisch versterkte stemmen vertellen over de slaapverwekkende hitte. En het publiek dommelt mee. Want ondanks de oprukkende tanks op de geluidsband verveelt de muziek al snel. De piano aan de andere kant van het scherm plingplonkt braaf en netjes; de cello aan onze kant voegt er wat gekras aan toe en de voice-over herhaalt steeds maar dezelfde Engelse woorden.

Als deze première – de eerste op het pas geopende Festival aan de Werf – representatief is, dan belooft dat niet veel goeds. Beeldend, interdisciplinair en ambachtelijk theater wil de nieuwe directie brengen, maar The Buffer Zone is nauwelijks beeldend en ook niet interdisciplinair omdat de hand van een regisseur ontbreekt. Wat je hier mist is het theater. Het dwingende, pakkende spel. Het zweet van de inspanning. De kick van het contact met de zaal.

Gelukkig heeft de door geldzorgen geplaagde festival toch nog iets aardigs in huis gehaald. Reiziger in Space is nostalgie in haar opwindendste vorm. Samen met bassist Cor van Ingen en Spinvis-muzikant Erik de Jong laat Han Reiziger zeldzame muziekfragmenten horen: muziek van legendarische bands uit de jaren zestig en zeventig, van Frank Zappa tot en met Led Zeppelin. Reiziger verzamelde het geluid, Van Ingen bracht de bijpassende filmpjes mee en tussen de lange haren, de zwiepende gitaren en de psychedelische orgeltjes door zijn er spacy entre'acts.

Zoals de wilde jazzrock van het Rosa Ensemble, anarchistisch geleid door acteur Hans Dagelet, die Captain Beefhearts teksten in het Nederlands gromt en grauwt. Of de lijzige Pink-Floyd-pastiches, ook in het Nederlands, van dichter Arjan Witte. En niet te vergeten de virtuoze piano-song van Robert Jan Stips, die we nog geen minuut eerder in een oeroud filmpje van Super Sister signaleerden.

Ook Reiziger in Space is meer muziek dan theater, maar de muziek is goed en het contact met de zaal kan niet beter. Dan maakt het niet zoveel uit in welke discipline je terecht bent gekomen. Gedrevenheid, daar gaat het om, en daarvan springt, op die schrale eerste Festival-aan-de-Werf-avond, uiteindelijk toch nog een vonkje over.

Festival a/de Werf, Utrecht: t/m 29/5. Gezien: The Buffer Zone en Reiziger in Space. Inl: 030-2315 355; www.festivalaandewerf.nl.