Opbranden onder de schijnwerpers

Er is ook weer een nieuw album uit van Jim, zijn tweede alweer. In het tegenwoordige muzieklandschap is dat wel wat snel, krap een jaar nadat hij tweede werd in de eerste Idols-editie. Het team achter hem heeft duidelijk haast, de omloopsnelheid van zulk soort instant-sterretjes is hoog en voor je het weet ben je vergeten. Daarom werkt Boris, de winnaar van dit jaar, momenteel als een gek aan zijn eigen debuutalbum, dat volgens de planning eind deze maand al in de winkels moet liggen.

De clip bij `When You Think Of Me', die momenteel talloze malen per dag zijn rondjes draait, is in ieder geval in zeven haasten gemaakt. Het is al net zo min een hoogtepunt in de clipgeschiedenis als het nummer in kwestie dat is voor de Nederlandse pophistorie: een jongen met zo'n soepel, zij het nog niet al te doorleefd keeltje gun je toch iets beters dan zo'n overmatig gewrocht liedje.

Toch zegt het filmpje iets over Boris en zijn nieuw verworven status als popidool. De rode draad is het beeld van Boris in de relatieve rust van de platenstudio, waar hij zijn liedje in de microfoon kweelt. Die in kleur geschoten scène wordt steeds onderbroken door documentaire zwartwit-beelden van Boris in de hectiek van zijn nieuwverworven sterrenschap. Hij wordt bestormd door handtekeningenjagers, is te gast bij Barend & Van Dorp, bereidt zich voor op de finale, reist van hot naar her. Kortom: het is een gekkenhuis, dat leven onder de schijnwerpers van de media.

Als dit het clipje was bij willekeurig welke debuut-single, zou je die zwartwit-beelden interpreteren als de wensdromen van een aankomend artiestje. Maar Boris heeft het allemaal al meegemaakt nog voor die single uitkwam, of überhaupt opgenomen was. Als populaire muziek steeds meer gaat draaien om roem, om een leven onder het messcherp toeziend oog van de media, dan is het hele Idols-fenomeen daar natuurlijk een effectief voorbeeld van. Boris, week in week uit hoofdrolspeler in een rechtstreeks uitgezonden en uitgemolken mediacircus, was inderdaad al een ster voor die single uitkwam. Het is dat er ook nog geld aan hem verdiend moet worden, zou je zeggen, anders had die plaat wel achterwege kunnen blijven.

Maar hoe het hem en de andere Idols-finalisten in de toekomst zal vergaan, is een open vraag, die wellicht beantwoord wordt in de clip van `Plug It In' van Basement Jaxx (met voormalig tienerster JC Chasez). Daarin hebben voormalige supermodellen een nieuwe bestemming gevonden als machinale etalagepop. Wanneer ze ingeschakeld worden, draaien ze binnen de kortste keren heftig door, tot de vlammen er letterlijk inslaan. Geen prettig gezicht, vroegtijdig opgebrande sterretjes.