Nuance in masterclass Ameling

De sopraan Elly Ameling hoorde tot de beste liedzangers ter wereld en stond bekend om haar perfectie en fijnzinnige vertolking. Ze trad op over de hele wereld, maakte ontelbare plaat- en cd-opnamen en kreeg onderscheidingen en eredoctoraten. In januari 1996 nam zij afscheid van het concertpodium. Nu, op 71-jarige leeftijd, draagt zij haar kwaliteiten als liedvertolker nog steeds over in masterclasses. Een van de masterclasses, aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, dient als basis voor deel een van het programma Masterclass, een tiendelige serie die de AVRO op de zondagmiddag uitzendt. Elly Ameling – ,,een kunstenares in verfijning'' noemt een van haar studenten haar – bijt in de serie het spits af.

In Masterclass neemt Ameling drie jonge, zeer getalenteerde Nederlandse zangeressen onder handen: Lenneke Ruiten, Nadira van den Bosch en Cora Burggraaf. Ameling doet dat met humor en inlevingsvermogen, meemimend, met weidse armgebaren en af en toe de duimen omhoog. De camera volgt leerling en lerares tijdens de lessen voor publiek. Mooi gezongen liederen van onder anderen Richard Strauss, Grieg, Mozart en Debussy passeren de revue en het is boeiend om te zien wat een verschil een ogenschijnlijk minieme aanwijzing van de docente teweeg kan brengen. Tussendoor praat Ameling over onderwerpen als concentratie, zenuwen en het probleem van de steeds groter wordende zalen.

,,Ik was wel nerveus voor u'', zegt Cora Burggraaf. ,,Eng.'' Ameling wuift dat weg: ,,Ach, we kennen elkaar toch langer dan vandaag.'' Ameling lijkt er dan ook niet op uit te zijn haar studenten in het openbaar af te branden. Bij haar geen scènes als bij de Oostenrijkse zangdiva Elisabeth Schwarzkopf, wier snerende benadering leerlingen soms huilend het podium doet afstormen. Al klinkt af en toe een lichte irritatie door (,,Hè, kom, we hebben het nou drie dagen gehad over die toonloze lettergrepen''), Amelings benadering is opbouwend en gericht op de fijne nuance, de frasering, de precieze dictie (,,Ik hoef maar een kleine `p' maar ik móét hem horen''), het kleuren van een bepaalde toon en de concentratie op het verhaal dat de zanger moet overbrengen. Haar pupillen krijgen de gelegenheid door te zingen zonder bij elke noot te worden onderbroken en krijgen, evenals hun begeleidende pianisten, gemeende lof. ,,In de goede masterclass'', zegt Elly Ameling, ,,is het zo dat er geen accent ligt op de leraar, en zelfs geen accent op de student, maar altijd op de componist, de tekstdichter, de compositie.''

Avro klassiek: Masterclass met Elly Ameling. Ned.3, 14.00-14.45u.