Giro d'Italia?

Veel internationale toppers ontbreken in de Ronde van Italië. Ook dit jaar domineren Italiaanse renners en wielerploegen. Heeft de Giro voldoende internationale uitstraling?

Hein Verbruggen, voorzitter internationale wielrenunie UCI: ,,Op dit moment niet. De Giro en de Vuelta zijn in Italië en Spanje zelf onvoorstelbaar populair, maar ze hebben te lijden van het succes van de Tour de France. Ons antwoord om een aantal wielerevenementen tot leven te brengen is de ProTour (nieuwe profcompetitie met startplicht voor beste ploegen, vervangt in 2005 wereldbekercyclus, red.). Geweldig als er in de Giro achttien topploegen staan. Ze zijn wel vrij in de samenstelling van de ploeg – en de Tour houdt meer prestige. Daar doe je niks aan. Misschien krijg je met een slim ranking-systeem en een interessant prijskaartje meer interesse en weten ploegen dat er wat te verdienen valt in de Giro.''

Peter Post, oud-wielrenner en oud-ploegleider: ,,Het is een heel mooie wedstrijd. Ik kijk er elke dag naar op de Belgische tv. Italië heeft veel wielerploegen en voor hen is de Giro een gelegenheid in eigen land te trainen in een grote wedstrijd en de jonge aanwas te laten doorstromen. Nadeel van de Giro is dat het internationale rennersveld klein is. Voordeel is dat Italiaanse renners naar voren komen. Nu heb je die Cunego, een prachtjongen. De Italianen draaien al jaren mee aan de internationale top. Dat zie je ook in Spanje, waar veel talent vandaan komt. Met de ProTour wordt de Giro internationaler, maar veel ploegen kunnen starten met hun mindere renners om de besten te sparen voor de Tour. Eerst maar eens zien of de ProTour doorgaat. Er is veel weerstand. De Giro is niet minder populair door de dopingaffaires. Mensen zijn daaraan gewend en trekken zich er niets van aan.''

Theo de Rooy, manager Rabo-ploeg: ,,Als koers heeft de Giro internationale uitstraling. Probleem is het gebrek aan zichtbaarheid in veel landen. Met de Giro schiet je als wielerploeg publicitair niet zoveel op. De organisatie heeft ons dit jaar weer gevraagd mee te doen, maar als ze mij geen mediatoegang kunnen garanderen... Door de ProTour krijgt de Giro meer internationale uitstraling, maar dat gaat wel ten koste van kleinere Italiaanse ploegen. Die worden aan de kant gezet om de buitenlandse ploegen te laten starten. Dat we op de lange duur naar een systeem van vaste wedstrijden gaan is een goede zaak, maar ze moeten de Giro volgend jaar wel breder uitmeten in de media. Wij zijn een klassiekerploeg en leggen het accent op het voorjaar. Het rijden van alle klassiekers is voor onze renners het equivalent van een grote ronde. Daarna moeten ze recupereren voor de Tour.''

Johan van der Velde, oud-renner, zes keer deelnemer Giro, drager paarse trui puntenklassement: ,,Het is een mooie wielerkoers. Jammer dat er bijna alleen Italianen meedoen. Voor veel ploegen past de Giro niet in hun programma. Fransen, Belgen en Spanjaarden mikken meer op de Tour. Daar liggen hun sponsorbelangen.''

Walter Godefroot, manager Duitse wielerploeg T-Mobile: ,,De Giro is niet te vergelijken met de Tour, maar heeft internationaal best uitstraling. Die uitstraling is afhankelijk van het deelnemersveld. Als de beste Rabo-ploeg start, is er wel interesse in Nederland. Het is wel zo dat de Giro voor de Italianen is en de Vuelta voor de Spanjaarden. Met de ProTour is het de vraag in welke bezetting de ploegen starten in de Giro. Gaat men met echte ronderenners rijden of met `voorjaarsrenners' en jongeren?''

Erik Dekker, wielrenner Rabo-ploeg: ,,In deze Giro rijden veel renners en ploegen die ik niet ken. Dat zou niet moeten kunnen. De Giro valt ongelukkig: tussen de voorjaarsklassiekers en de Tour, voor veel renners een rustperiode. Volgend jaar krijgt de Giro meer internationale uitstraling. Er is een hoop traditie in de wielerwereld en velen zeggen dat het goed is zoals het nu is, maar je moet de ProTour een kans geven. Ploegen dwingen om alle ritten in de ProTour te rijden, kan wel een probleem worden. Het is de vraag of je een sterker deelnemersveld krijgt in de Giro, want de samenstelling van de ploeg is vrij. Renners moeten kiezen. En Armstrong (vijfvoudig Tourwinnaar, red.) krijg je echt niet als hij zelf niet wil.''