Mitsubishi haalt geld op voor sanering

Mitsubishi Motors maakte het afgelopen boekjaar een verlies van 97 miljard yen (745 miljoen euro) en krijgt 450 miljard yen (3,5 miljard euro) nieuw kapitaal voor een grote herstructureringsoperatie.

Dit heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. Voorzitter Yoichiro Okazaki betitelde het herstructureringsplan vandaag in Tokyo als de ,,laatste kans'' voor Mitsubishi. Het bedrijf is al door meer saneringsoperaties gegaan, maakte desondanks afgelopen jaar weer verlies en is bovendien in een schandaal betrokken geraakt. Het bedrijf heeft jarenlang constructiefouten verborgen gehouden. Een van deze fouten veroorzaakte eerder de dood van een jonge moeder. De voormalige vice-president van Mitsubishi is onlangs wegens dit incident gearresteerd. Okazaki begon zijn persconferentie vandaag met een excuus hiervoor.

Het nieuwe plan voorziet in een reductie van het personeelsbestand met 22 procent, beperking van de productiecapaciteit met 17 procent en vermindering van het aantal chassis van vijftien tot zes. Mitsubishi zal een motorenfabriek in Australië en een assemblagelijn in Japan sluiten. In de Verenigde Staten zal het de productiecapaciteit verlagen. Mitsubishi benut momenteel slechts 70 procent van de bestaande capaciteit en wil de bezetting in twee jaar opkrikken tot 95 procent.

Een groot aantal bedrijven uit de Mitsubishi groep en enkele buitenlandse investeerders zullen nieuw kapitaal in het bedrijf steken. Uit de Mitsubishi groep, met name de Bank of Tokyo Mitsubishi, Mitsubishi Heavy Industries en handelshuis Mitsubishi, komt 270 miljard yen (2 miljard euro). Bijna de helft daarvan (130 miljard yen) bestaat uit schuld aan de Bank of Tokyo Mitsubishi en de Mitsubishi Trust Bank die zal worden omgezet in aandelen. J.P. Morgan en Phoenix Capital steken gezamenlijk 170 miljard yen (1,3 miljard euro) in nieuwe aandelen Mitsubishi. Verder zal de Chinese partner CMC eveneens 10 miljard yen bijdragen. ,,Dat is belangrijk voor onze strategie in Azië'', aldus Okazaki.

Mitsubishi keert hiermee terug in de moederschoot. Vier jaar geleden nam het Duitse autoconcern DaimlerChrysler een belang van 37 procent in het bedrijf, maar deze relatie kwam vorige maand ten einde toen DaimlerChrysler bekendmaakte niet langer geld in Mitsubishi te willen steken. Rolf Eckrodt, de Duitse voorzitter van Mitsubishi, stapte op. Het belang van DaimlerChrysler zal verwateren nu andere bedrijven meer geld in Mitsubishi steken. Wel zal DaimlerChrysler enkele gezamenlijke projecten met Mitsubishi voortzetten, zoals de ontwikkeling van chassis in Europa en de VS. Twee afgevaardigden van DaimlerChrysler blijven in de directie van Mitsubishi zitten.