Groene-mannetjesplaag

Begin jaren tachtig stak een van zelfvertrouwen blakende Duitse regisseur zijn adoratie voor Steven Spielberg niet onder stoelen of banken. Dat was in die dagen van de zieltogende Duitse filmindustrie en de verering van de Autorenkino not done. Roland Emmerich (1955), de regisseur in kwestie, werkte vastberaden aan sciencefiction- en fantasyprojecten, maar ook aan een infrastructuur die het hem en zijn ploeg trouwe ambachtsmensen mogelijk maakte om scènes niet in dure studiotijd te moeten afraffelen. Epicentrum van Emmerichs mini-Hollywood was een oude loods nabij het Zuid-Duitse Sindelfingen, waar aan de belichting en decors zo lang kon worden gepeuterd dat het er gelikt en Spielbergiaans uitzag.

Met de sf-film Das Arche Noah Prinzip (in 1984 de duurste Duitse studentenfilm ooit – Emmerich maakte hem toen hij in München aan de filmacademie studeerde) lanceerde de geboren Stuttgartenaar zichzelf als een nieuw type talent. Aan ambitieuze doe-het-zelvers uit obscure genrefilmkringen was men toen nog niet gewend, terwijl onze oosterburen tegenwoordig bijvoorbeeld op een bloeiende horrorfilm-underground kunnen bogen. Emmerich plaveide in meerdere opzichten de weg voor een Duitse filmmakersgeneratie die zich tegen stoffige komedies en de `linkse' neuzelcinema afzette. Of de op en top Hollywood-cinema van Emmerich letztendlich een culturele verrijking is, mag worden betwijfeld: de inventiviteit en warmte van het kleine Joey (1985) zijn helaas in het geluidsbarrièredoorbrekende formuleprul Godzilla (1998) of de actuele ecorampenfilm The day after tomorrow niet meer te traceren. Dat Wunderkind Roland zijn droom van grote cinema waarmaakte, zij hem gegund – grootse cinema is het allesbehalve. Wie zelf wil vaststellen hoe mooi het Witte Huis-op-schaal ontploft (heden ten dage helemaal niet zó `sciencefiction' meer) en naargeestige ruimteterroristjes het op Planeet VS hebben voorzien, kan vanavond z'n lol op met de Emmerich-filmexplosie bij uitstek: Independence Day. Doe wel even oordoppen in en tel voor de grap de analogieën met de politieke actualiteit. Amusante avond verzekerd.

Independence day (Roland Emmerich, 1996, VS), Yorin, 20.30-23.10u.