Voorkeur Beeldende Kunst

Gillian Wearing

Achter het masker van een kindergezicht beweegt een kwabbig hoofd dat een verhaal vertelt. Van het gezicht achter het masker zijn alleen de ogen zichtbaar. Acht keer verschijnt een ander hoofd met een ander masker. De verhalen verschillen, maar ze gaan alle over incest en kindermishandeling. De herinneringen zijn misschien al honderden keren verteld, en in de hoofden herhaald. De verhalen zijn `af', maar aan de stiltes die soms vallen in Trauma van Gillian Wearing (1963, Birmingham, Engeland), merk je dat de verbijstering en de pijn nog springlevend zijn. Wearing, die behoort tot de succesvolle generatie van Young British Artists en in 1997 de Turner Prize won, zegt gefascineerd te zijn door de tweespalt tussen de manier waarop mensen zich uiterlijk tonen en datgene wat zich erachter afspeelt. Dankzij het masker kunnen we áchter het masker kijken. En het individuele relaas ontstijgt aan zichzelf, krijgt een universelere, algemeen-menselijke betekenis. Dit op een hoger plan tillen van individuele ellende gebeurt ook in de film Lindsey (2003). Lindsey maakte deel uit van een groep verslaafde daklozen die Wearing is gefilmd. Toen Wearing Lindsey twee weken later opnieuw wilde spreken, bleek dat ze was overleden. In de film die Wearing van het materiaal maakte is het levensverhaal van Lindsey, verteld door haar zusje, eronder gemonteerd. Je ziet hoe felle levensdrift en doodsdrift beurtelings om voorrang strijden. De sobere, ingetogen beeldtaal waarin Wearing werkt roept een groot Beckettiaans drama op.

Gillian Wearing: Trauma en Prelude t/m 20 juni in De Hallen, Grote Markt 16, Haarlem. Di-za 11-17u, zo 12-17u.

Vlaamse Pracht

Nu het Rijksmuseum voor een verbouwing zijn deuren heeft gesloten is een groot deel van de Vlaamse verzameling verhuisd naar het Bonnefantenmuseum. Met die schilderijen, de eigen collectie en bruiklenen beschikt het Bonnefanten nu over de grootste collectie Zuid-Nederlandse schilderkunst in Nederland. Op de expositie Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw worden `kleine meesters' en de grootmeesters van de Vlaamse barok Rubens, Van Dyck en Jordaens getoond.

Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw, Bonnefanten Mus, Av Ceramique, Maastricht. Di-zo 11-17u.

Silver Award

De expositie Het Licht van Zilver, n.a.v. de tweede editie van de ontwerpwedstrijd Schoonhoven Silver Award toont opmerkelijke kwaliteit. Tegenover de ragfijne bloemblaadjes met parelvormige dauwdruppels van Mari Ishikawa staan de solide kegelvorm van Risto Nylund en de kloeke, modernistische bliksemschicht van Cees Post. Van sommige ontwerpers zijn er conventionele kandelaars, kroonluchters en lampenkappen. Anderen zochten het licht juist in het zilver zelf.

Het Licht van Zilver t/m 6 juni In De Watertoren, Schoonhoven. Di-za 13-17u.

Fotografie

Zou er ooit een expositie gewijd zijn aan de rechte lijn in de fotografie? Zo niet, dan kan de dubbeltentoonstelling van de Nederlandse fotografe Anja de Jong en haar Duitse collega Oliver Boberg in het Fotomuseum Den Haag, best als een eerste aanzet beschouwd worden. De Jong (1957) fotografeerde de afgelopen jaren op plekken waar je de natuur `extreem' zou kunnen noemen en Boberg (1965) fotografeerde zijn zelfgebouwde schaalmodellen.

Anja de Jong, Borderland; Oliver Boberg, Sites and Night Sites t/m 13 juni in Fotomuseum Den Haag, Stadhouderslaan 43. Di t/m zo 12-20u.