VNU zet Gouden Gidsen in etalage

Informatieconcern VNU gaat zijn Gouden Gidsen en telefoonboeken van de hand doen. Het bedrijf vindt het bedrijfsonderdeel, de kleinste van de vier divisies, niet meer bij de activiteiten passen. VNU wil zich meer toeleggen op media- en marketinginformatie voor grote bedrijven.

Dit heeft VNU vanmorgen bekendgemaakt. VNU geeft in Nederland de Gouden Gids uit. Sinds vorig najaar is de onderneming begonnen met het uitgeven van telefoonboeken. Het bedrijf concurreert daarmee met uitgeverij Tele Media, een voormalige dochter van telecombedrijf KPN, die nu in handen is van buitenlandse investeerders.

Het is nog niet bekend wat de gidsen van VNU moeten opleveren, maar analisten houden rekening met een bedrag dat ligt tussen de 2 en 2,5 miljard euro. VNU zegt dit geld te willen gebruiken voor investeringen in de media- en marketinginformatie en het reduceren van schulden. Eind vorig jaar had VNU voor bijna 3 miljard euro aan schuld uitstaan. De koers van VNU steeg vanochtend met 6 procent naar 22,89 euro.

De goudengidsdivisie van VNU is actief in zeven landen en is verreweg het meest winstgevende onderdeel. Er werken ongeveer 2.200 mensen. Vorig jaar behaalde het onderdeel een omzet van 492 miljoen euro en een operationele winst van 211 miljoen euro. De gidsen leveren bovendien een stabiele inkomstenstroom op.

VNU stapte in 1998 in Gouden Gidsen door voor 2 miljard euro de gidsen van het Amerikaanse ITT World Directories over te nemen. Daarna heeft VNU nog verschillende aankopen gedaan om de activiteiten uit te breiden.

Gidsen VNU: pagina 19