Tickets KLM duurder door olietoeslag

Air France en KLM heffen vanaf morgen een toeslag op de tickets in reactie op de stijging van de brandstofprijzen. Ook Martinair zal een brandstoftoeslag gaan heffen, voor vluchten buiten Europa.

KLM rekent 4 euro per enkele reis meer, moederbedrijf Air France 3 euro. Dat hebben de twee bedrijven gisteren bekendgemaakt. Martinair maakte vanmorgen bekend vanaf 1 juli 10 euro te zullen heffen.

De afgelopen dagen maakte de ene na de andere luchtvaartmaatschappij een brandstoftoeslag bekend. Alleen prijsvechter Ryanair heeft passagiers beloofd dat zijn prijzen gelijk zullen blijven.

KLM is maar ,,tot op zekere hoogte'' ingedekt tegen schommelingen in de brandstofprijs, zegt een woordvoerder. 60 procent van de kerosine wordt tegen een vaste prijs ingekocht, plus een premie (het zogenoemde hedgen), maar 40 procent dus niet. ,,Wij hebben uitzonderlijk lang gewacht met een toeslag, maar konden er door het structureel hoge prijsniveau niet meer omheen.''

Om te profiteren van een eventuele daling van de olieprijzen neemt KLM de hedgingperiode niet langer dan een kwartaal. KLM berekent de toeslag voor verkopen vanaf morgen – wie al een ticket heeft, betaalt niets extra.

Het Australische Qantas was vorige week de eerste maatschappij die besloot de ticketprijs te verhogen. British Airways, American Airlines, Air New Zealand en South African Airways volgden snel. Vooral maatschappijen die veel langeafstandsvluchten uitvoeren, voelen een prijsverhoging meteen in hun budget.

De hoogte van de toeslagen varieert, maar de meeste maatschappijen berekenen voor de langere trajecten een hoger tarief. Andere, zoals KLM, berekenen de toeslag per traject. Bij overstappen op een ander toestel volgt een nieuwe toeslag. SN Brussels hanteert een tarief van 4 euro per enkele reis in Europa; tussen Europa en Afrika betaalt een passagier 10 euro extra per enkele reis.

De toeslag bij Martinair geldt alleen intercontinentaal en dus niet in Europa, waar de heffing wordt verwerkt in de pakketprijzen van de touroperators. Martinair int de toeslag deze zomer bij vertrek op Schiphol; vanaf het najaar zit de verhoging bij de ticketprijs inbegrepen. KLM verrekent de toeslag meteen in het ticket.

Een woordvoerder van Martinair gaf toe dat het bedrijf er nu bij inschiet. Hij voegde er aan toe dat ,,we al jaren vliegen tegen tarieven die eigelijk niet kunnen''.

De enige uitzondering in de luchtvaartwereld is tot nu toe het Ierse Ryanair. Topman Michael O'Leary bezwoer vorige week dat zijn bedrijf geen prijsverhoging zal doorvoeren. Op de website van het concern schrijft hij: ,,Zoals gewoonlijk is het eerste instinct van de dure luchtvaartmaatschappijen om de passagiers uit te persen. Wij garanderen de mensen die een zomervakantie via ons boeken dat ze dat kunnen doen zonder prijsstijgingen of brandstoftoeslagen.''

De prijs van een vat ruwe olie stijgt nog steeds: gisteren naar 41,18 dollar per vat, na een piek van 41,85 dollar eerder op de dag. Deze prijs geldt het Amerikaanse West Texas Intermediate (WTI), toonaangevend voor de Amerikaanse markt. De voor Europa relevante oliesoort Noordzee Brent is ongeveer twee dollar per vat van 159 liter goedkoper, maar vertoont dezelfde prijsstijging als WTI.

De prijs van kerosine, die wordt gemeten in tonnen, steeg de afgelopen dagen naar waarden rond de 400 dollar per ton. De brandstof is volgens een berekening van de internationale luchtvaartorganisatie IATA sinds 1991 niet meer zo hoog geweest.

Air France heeft ook aangekondigd wanneer zij de toeslag weer zal intrekken: zodra de prijs van ruwe olie is gezakt naar een prijsniveau van dertig dollar of lager.