Schoenen kiezen met een scherm

Traditioneel in de schoenenwinkel zijn de vele open dozen bij het passen en kiezen van de nieuwe schoen. Het kan anders: samenstellen van de gewenste schoen op een scherm.

Ik loop de schoenenwinkel in de Leidsestraat in Amsterdam binnen en ontwaar geen schoenen; alleen maar vier grote roodkleurige plasmascreens aan de muren. Op ieder staat een schoen afgebeeld. Een meter voor de screens staan trechtervormige, aluminium zuiltjes, van elkaar gescheiden door matglazen panelen. Verder staan in de wit en aluminiumkleurige winkel met een futuristische uitstraling alleen enkele felrode bankjes en een kleine balie met kassa. De bedieningspanelen op de bovenkant van de zuiltjes hebben een balmuis, drie knoppen en speakergaatjes. Als ik erbij ga staan, geeft verkoopster Anna Molnar uitleg en even later ben ik, begeleid door een space-achtige intromuziek bezig mijn ideale schoen samen te stellen.

Eerst is er de keuze uit twee soorten trendy zolen (de Matrix of de Free); je klikt de zool aan die je wilt en bevestigt dit door met de enterknop op o.k. te drukken. Dan wordt de juiste schoenmaat aangeklikt en vervolgens kies ik de kleur van de zool, waarbij keuze gemaakt kan worden uit vijf tinten. Daarna selecteer ik de modellen, die een fusion zijn van sport- en luxe wandelschoenen. Er zijn er vijf beschikbaar met de door mij gekozen zoolkleur. Ik kies een laarsachtige zwarte schoen met zilverachtige letteropdruk en het soort leer. Als ik klaar ben, verschijnt `mijn favoriete schoen' op het scherm. Ik kan hem met de bedieningsknoppen en de balmuis op het 3D-scherm laten kantelen, van onderaf bekijken, door de ruimte laten zweven, zodat alle zijden de revue passeren en vervolgens in- en uitzoomen. Als ik mijn keuze heb gemaakt, verdwijnt de verkoopster door een zich geluidloos openend schuifpaneel. Ze komt nog geen minuut later terug met de schoen die van `virtueel' ineens `real life' voor me wordt gehouden.

Deze winkel, volgens een nieuw concept: `de Botticelli Limited Experience', werd begin april geopend, onder het motto: `De klant verlaat de winkel met zijn eigen creatie'. Het is de eerste winkel volgens dit trendy concept van het Italiaanse schoenenmerk Botticelli, genoemd naar ontwerper Roberto Botticelli, die ook in de P.C. Hooftstraat en in andere steden schoenenwinkels heeft.

Volgens verkoopster Anna Molnar is de klant door deze verkoopwijze bewuster en actiever betrokken bij het kopen. Voordeel is eveneens dat de computer bij iedere stap aangeeft of de gemaakte keuze wordt gehonoreerd, of een bepaalde kleur of uitvoering in die maat wel voorradig is, waardoor je niet teleurgesteld wordt als je een leuke schoen gevonden hebt in de winkel, maar hij niet in jouw maat voorradig is.

Molnar: ,,Omdat we met computers werken is direct zichtbaar of we iets wel of niet hebben. Het publiek dat binnenloopt is gemengd, de reacties zijn tot nu toe ver-deeld. Sommige mensen moeten er aan wennen. Maar vooral jongeren onder de twaalf hebben heel snel door hoe het werkt. We verkopen hier alleen de Limited Edition, schoenen waarvan er maar enkele duizenden worden gemaakt en die voorzien zijn van een zilverkleurige druppel. Er zijn ruim honderd uitvoeringen voorradig. Het zijn comfortabele, sportieve en tegelijkertijd modieuze schoenen.'' Ze kosten minimaal 200 euro. De winkel speelt met afwijkende openingstijden in op de werkende klant; hij gaat dagelijks, ook op zondag, om twaalf uur open en blijft dat tot zeven uur 's avonds (donderdag tot 21 uur).

Botticelli, Leidsestraat 61, Amsterdam. Website: www.botticellilimited.com