Lauwwarme groenten met ansjovissaus

De pittige groenten in dit gerecht voor 2 à 3 personen passen heel goed bij gebakken, gegrilde of in visbouillon gepocheerde vis of visfilet.

Begin met het maken van de vinaigrette. Doe de ansjovisjes met aanhangende olie in een kom. Druk de ansjovis met de bolle kant van een lepel fijn. Roer 6 eetlepels olijfolie en het citroensap door de fijngemaakte vis. Het is handig om de in de ingrediëntenlijst vermelde groenten in een wok te bakken. Snijd een stukje van de uiteinden van de courgette. Snijd de courgette in plakken van een halve centimeter dikte. Snijd de Chinese kool in dunne sliertjes. Verwijder de dikke nerven. Giet 4 eetlepels olijfolie in een wok. Verhit de olie en roerbak de courgetteplakken en kool gedurende enkele minuten. De groente moet knapperig blijven. Schep op het laatste moment de gehalveerde tomaatjes en in stukjes gescheurde salieblaadjes door de groenten.

Doe het groentemengsel in een verwarmde schaal. Schep de vinaigrette en peterselie door de groenten. Strooi er ten slotte bieslook over.

Er zijn uiteraard ook andere groentencombinaties mogelijk. Ik noem er een paar: in reepjes gesneden witlof en plakjes courgette, plakjes courgette en stukken tomaat, plakjes courgette en (wilde) spinazie, plakjes courgette en dun gesneden spitskool, dun gesneden witte kool en in ringen gesneden prei, preiringen en plakjes courgette, et cetera. Pas de hoeveelheden van de groenten en de vinaigrette aan het aantal personen aan. Het officiële advies is: eet 200 gram groente per dag.

Morgen: Florentijnse courgettes.