Het Beeld

Twee keer schoot ik gisteravond vol voor de televisie. De eerste snik werd veroorzaakt door de beelden in het NOS Journaal van homoparen in Massachusetts, in de rij om te mogen trouwen. ,,Eindelijk voel ik me een volwaardig Amerikaans staatsburger'', sprak een stralende bruid.

Stomtoevallig werd het andere brok in de keel veroorzaakt door de schaduwzijde van de libertijnse emancipatie. De voortreffelijke VPRO-documentaire The Making of Teuntje van Britta Hosman liet zien hoe het is om op te groeien als dochter van drie lesbische moeders. Hosman, die eerder, ook met cameraman en editor Rob Smits, een subtiele serie vignetjes uit de realiteit maakte (Van schaft tot schaft), slaat in haar film precies de juiste toon aan, en dat luistert nauw bij zo'n onderwerp.

Teuntje wordt 15 tijdens de film en hangt graag aan de trapeze, zowel voor een publiek als thuis in de gang. Samen met een iets ouder halfzusje woont ze soms bij haar echte moeder boven en dan weer bij twee andere moeders beneden. Teuntje is het product van kunstmatige inseminatie en heeft af en toe contact met haar biologische vader. Die weet zelf niet helemaal zeker of hij wel de donor was.

In gesprekken, vooral tussen de twee zusjes, tekent zich subtiel de tragedie af van een kind in een wereld zonder mannen. Maar beide meisjes zijn veel te verstandig om zich daarover al te zeer te beklagen. Zonder te beschuldigen, te exploiteren of te chargeren haalt Hosman het drama subtiel naar boven. Het beeld van het zwevende kind, letterlijk en figuurlijk, laat je niet snel los.

De VPRO houdt er verschillende documentaire rubrieken op na. Tegenlicht is er voor de grote politieke en economische kwesties, die doorgaans met allure aangevat worden. Het geluk van Nederland is er voor de kleine problemen van de moderne tijd, waaronder veel relatieleed. Daar wordt geƫxperimenteerd, zodat je nooit weet of wat je ziet geen fictie is.

Afgelopen zondag werd er weer veel geacteerd in een aflevering van Bram van Splunteren over computerdating.

Fake is helemaal niet nodig als je moeite doet, dus tijd en geld investeert. Dat bewijst de rubriek Dokwerk (soms VPRO, dan weer NPS). The Making of Teuntje is zo zuiver, dat je er geen moment aan hoeft te twijfelen dat elke seconde van deze documentaire echt is.

En dan heb ik deze week nog last van een persoonlijk sentiment, veroorzaakt door het voor het eerst sinds vele jaren niet bezoeken van het filmfestival van Cannes. Het dagelijkse R.A.M Cannes Journaal (VPRO) maakt het gemis een beetje goed. Onder eindredactie van Harry Hosman en gepresenteerd door Volkskrant-filmjournalist Ronald Ockhuysen praat dit Journaal ons aardig bij, over de persconferentie van Michael Moore, de strijd tussen Europa en Hollywood en allerlei andere troepenbewegingen. Geen enkele andere hier op de kabel beschikbare zender in binnen- of buitenland doet zo z'n best. Ook in dit geval is het de toon die deugt, zeker in vergelijking met het zwakke en vals klinkende R.A.M. Journaal tijdens het International Film Festival Rotterdam.