Grote overname bij Duitse werven

Het Duitse staalconcern ThyssenKrupp wil de grootste Duitse scheepswerf HDW in Kiel inlijven en samenvoegen met de eigen scheepsbouwers Blohm+Voss en Nordseewerken. Dat hebben de bedrijven gisteren bekendgemaakt.

HDW is nu eigendom van de Amerikaanse belegger One Equity Partners (OEP). De bedrijven zijn in principe overeengekomen dat OEP 240 miljoen euro ontvangt plus een belang van 25 procent in de nieuwe onderneming. De transactie moet voor de herfst haar beslag krijgen.

ThyssenKrupp wil met de overname de rol van de Duitse werven op een krimpende wereldmarkt verstevigen. De nieuwe combinatie zou 60 procent van de markt voor fregatten voor haar rekening nemen en 75 procent van de markt voor onderzeeërs. HDW is marktleider in het segment conventionele onderzeeboten. Samen hebben de drie werven in onder andere Kiel, Hamburg en Emden 9.300 werknemers en een omzet van ongeveer 2,2 miljard euro.

De Duitse fusie zou, aldus ThyssenKrupp, de opmaat moeten vormen tot een groter Europees samenwerkingsverband, naar voorbeeld van EADS (defensie en ruimtevaart). ,,De tweede stap is een Europese oplossing'', aldus bestuursvoorzitter Ekkehard Schulz van ThyssenKrupp. Het Duitse concern streeft daarbij volgens hem niet per definitie naar de leidinggevende positie.

Gesprekken tussen de Duitse bedrijven en het Franse defensieconglomeraat Thales (in Nederland eigenaar van het voormalige Hollandse Signaal in Hengelo) liepen eind vorig jaar nog spaak.

De bedrijven willen de mededingingsregels omzeilen door een beroep te doen op een uitzonderingsclausule voor wapenfabrikanten. Paragraaf 296 van het EG-Verdrag geeft lidstaten het recht om maatregelen te treffen die van wezenlijk belang zijn voor de eigen verdediging, zoals de productie van wapens.

De Duitse regering heeft al vaker aangedrongen op de vorming van een verbond van Duitse werven om te voorkomen dat kennis over de bouw van oorlogsschepen in buitenlandse handen valt. Het Amerikaanse OEP kocht twee jaar geleden aandelen in Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) van het failliete Babcock en van Preussag, het huidige Duitse reisconcern TUI.