Akkoord EU en Parijs over Alstom nabij

De Europese Commissie heeft met Frankrijk vrijwel overeenstemming bereikt over een reddingsplan voor het industriële conglomeraat Alstom, dat onder meer hogesnelheidstreinen, energiecentrales en schepen maakt.

,,We zijn heel dicht bij een akkoord over de verplichtingen van de Franse overheid met betrekking tot Alstom'', aldus eurocommissaris Monti (Mededinging) en de Franse minister van Financiën Sarkozy gisteren in een gezamenlijke verklaring.

Volgens de verklaring moeten de details voor het einde van deze week worden afgerond. Monti gaf aan dat hij dan aan de Europese Commissie zal voorstellen een ,,positief besluit'' te nemen in het politiek gevoelige dossier.

Volgens details die via Franse media uitlekten, zou Alstom (110.000 werknemers) worden verplicht tot ,,gerichte desinvesteringen'', maar blijven de kernactiviteiten als de bouw van hogesnelheidstreinen en turbines voor de energiesector overeind. Monti en Sarkozy spraken gisteren 3,5 uur met elkaar. De afgelopen weken waren er al eerder ontmoetingen geweest.

Vorige herfst verbood Monti directe kapitaalsdeelname van de Franse overheid in het noodlijdende Alstom, omdat zo'n onomkeerbare steunverlening een onderzoek van Brussel naar mogelijk ongeoorloofde staatssteun zou doorkruisen. De Franse overheid had toen al een garantstelling aan Alstom gegeven voor 65 procent van een kredietlijn van 3,5 miljard euro zonder de verplichting te respecteren dit vooraf aan Brussel te melden.

Doel van het overleg tussen Monti en Sarkozy was om het reddingsplan zodanig aan te passen dat aan zorgen van Brussel over ongeoorloofde staatssteun tegemoet wordt gekomen. Sarkozy zei gisteren dat ,,de basis voor een akkoord is gelegd''. Zodra het akkoord rond is, zullen de bijzonderheden volgens Sarkozy bekend worden gemaakt. Volgens Franse media zou Alstom delen van activiteiten moeten afstoten als compensatie voor steunmaatregelen van de Franse regering.

Een mogelijk scenario zou zijn dat Parijs zou meedoen aan een obligatielening voor Alstom, maar dan geen verdere financiële garanties meer zou geven. De Duitse concurrent Siemens, dat eerder interesse liet doorschemeren in de overname van productie van gasturbines, kijkt met argusogen naar de onderhandelingen tussen Brussel en Parijs. Siemens kan een klacht bij het Europese Hof indienen, indien het vindt dat Alstom oneerlijk wordt bevoordeeld.

De komende dagen moet Alstom de bijzonderheden van het reddingsplan nog overleggen met de banken.