Love Parade in Berlijn gaat niet door

Het jaarlijkse techno-spektakel Love Parade in Berlijn gaat dit jaar niet door. De organisatie kon de financiering van het gratis evenement, dat op 10 juli zou plaatsvinden, niet rond krijgen.

Het dansfestijn, dat in 1999 nog 1,5 miljoen bezoekers trok, had oorspronkelijk de status van demonstratie. Hierdoor was de stad Berlijn gedwongen een deel van de kosten voor haar rekening te nemen. Het schoonmaken van stadspark Tiergarten na afloop kost alleen al zeshonderdduizend euro. Sinds 2001 komt de Love Parade niet meer in aanmerking voor het predikaat demonstratie en moet de organisatie zelf voor de schoonmaakkosten opdraaien. Sindsdien kampt de organisatie met geldgebrek.

Een maand geleden hadden de organisatoren al eens voorspeld dat de Love Parade dit jaar voor het eerst sinds 1989 niet door kon gaan. Daarop volgden diverse reddingspogingen. Zo trok de stad Berlijn elektronicafabrikant Samsung aan als sponsor. Maar ook dat mocht niet baten. Volgens Fabian Lenz van de Love Parade GmbH, het bedrijf dat de rechten op de Love Parade bezit, kwam men ondanks nieuwe sponsors vijfhonderdduizend euro tekort. Daarnaast lijken ook meningsverschillen tussen Love Parade en het bedrijf dat de organisatie voor haar rekening neemt, Planetcom, een rol te hebben gespeeld.

Het is de bedoeling dat volgend jaar wel weer een Love Parade georganiseerd zal worden. En helemaal geruisloos zal ook het tweede weekend van juli 2004 niet voorbijgaan. De technoclubs in de stad hadden al tientallen feestjes gepland die ook zonder parade gewoon doorgaan onder de naam Love Week. Ook worden inmiddels voorbereidingen getroffen voor een kleiner openluchtfeest.

De Love Parade is in 1989 ontstaan toen honderdvijftig ravers en één auto onder het motto `Friede, Freude Eierkuchen', over de Kurfürstendamm trokken. Gedurende de jaren negentig groeide het festijn gestaag. In 1997 verzamelden zich voor het eerst meer dan een miljoen mensen rond de Sieggessäule in Tiergarten. Sinds 1999 neemt het aantal bezoekers weer af, vorig jaar waren het er nog slechts vijfhonderdduizend.

De Love Parade is een belangrijk visitekaartje voor de stad Berlijn en tevens een succesvol exportproduct. In maart trok de Love Parade in Mexico City 250.000 bezoekers en dit jaar zal er voor het eerst een techno liefdesoptocht in San Francisco plaatsvinden.