Nu zonder korting!

Een nieuwe auto financieren zonder een cent rente te betalen. Dit lokkertje haalde een handvol autofabrikanten onlangs uit de kast om twijfelende klanten over de streep te trekken. Daewoo keerde zelfs 1 procent rente uit bij de financiering van een nieuw exemplaar.

Wie marktaandeel wil behouden moet soms rare streken uithalen. Zeker in financieel krappe jaren. Zie bijvoorbeeld de elektronicabranche waar geregeld producten onder de inkoopprijs worden verkocht om de loop er in te houden. En wat te denken van de luchtvaartindustrie: zelfs in zware tijden wil de consument wel een paar euro uittrekken om met een prijsvechter een reisje te maken.

In de financiële wereld werkt het heel anders. Duurder wordende aandelen trekken op termijn juist meer beleggers aan. Tijdens de beurshausse tot 2000 zorgden de constante koersstijgingen zelf voor voldoende marketing: de beleggers liepen de deur naar de beursvloer plat. En gek genoeg had toen bijna iedere bestuurder zijn mond vol van aandeelhoudersbelang.

Dat is nu anders. Ook al brandt de aandelenhandel reeds jaren op een lager pitje, van enige toeschietelijkheid richting de belegger is weinig te merken. Aandelen met forse korting op de marktprijs zal niemand verwachten, maar de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) stoot, terecht of onterecht, juist in deze tijd voortdurend haar neus. Zowel tijdens aandeelhoudersvergaderingen als in rechtszalen.

Zo was de top van ING op geen enkele manier bereid om iets aan de omstreden loonsverhoging van de top te doen om de beleggers te plezieren. En dat de bonus bij KLM werd verlaagd, had vooral te maken met de onrust onder de werknemers: de bonden werden op een zondagavond geïnformeerd over het inleveren, de VEB mocht het vervolgens uit de krant lezen. Een paar weken later stonden de KLM en de VEB in de rechtszaal: de beleggers wilden een hogere prijs van overnemer Air France en ook wat meer bedenktijd. De KLM hield tegenover de beleggers met succes de rug recht.

En Unilever lijkt voor hetzelfde pad te hebben gekozen. Bezitters van preferente aandelen voelen zich bekocht nu zij voor deze stukken uit 1997 veel minder krijgen dan zij hadden verwacht. Het is alleen nog wachten op de eerste rechtszaak hierover, maar Unilever geeft geen krimp.

ING en (voor de overname) KLM zijn minder dan de helft waard dan tijdens de top van de markt een paar jaar geleden en de koers van Unilever staat per saldo ruim een kwart lager. Met zulke marktcijfers was de gemiddelde autofabrikant al lang met een leuke actie voor zijn relaties gekomen.