Independent nog uitsluitend op tabloid-formaat

Het Britse dagblad The Independent wordt vanaf maandag nog uitsluitend in tabloid-formaat gemaakt. Tot vandaag konden veel Britten nog kiezen uit twee edities: het traditionele broadsheet-formaat, waarin de krant aanvankelijk landelijk werd verspreid, en het half zo grote tabloid-formaat waarin de krant in Londen en andere grote steden tevens te koop was. De zaterdagkrant werd al sinds januari alleen in het compacte formaat gemaakt en doordeweeks was de broadsheet-versie sinds deze maand niet meer te koop in de regio.

Desondanks bleef de totale oplage stijgen: met vijftien procent sinds de lancering van het tabloid in september vorig jaar tot 285.000 exemplaren. De krant, nu eigendom van de Ierse zakenman Tony O'Reilly, staat voor het eerst na jaren van dalende oplages en oplopende verliezen op het punt weer winst te maken. Hoofdredacteur Simon Kelner noemt de argumenten om exclusief als tabloid te verschijnen daarom ,,overweldigend''. Het is volgens hem beter om ,,de extra energie die we nu in de productie van twee formaten steken'', te besteden aan ,,verbetering van de quality compact'', zoals het blad de tabloid-editie noemt om die te onderscheiden van de boulevardbladen in hetzelfde formaat, zoals The Sun, The Daily Star en The Daily Mirror.

De `Indy', die fel tegen de Britse steun aan de oorlog in Irak is, lijkt volgens marktonderzoekers vooral geprofiteerd te hebben van teleurgestelde Labourstemmers. Bovendien kaapte de krant lezers terug van trein- en metroforenzen die de gratis krant Metro te onaantrekkelijk vinden. Overigens zou de piek in de oplagegroei nu zijn bereikt.

The Times, die het voorbeeld van The Independent is nagevolgd, blijft vooralsnog met een dubbele editie verschijnen. De verliezen bij het concern, eigendom van de Amerikaans-Australische mediamagnaat Rupert Murdoch, zijn dankzij de investeringen in het tabloid in het afgelopen jaar echter met twaalf miljoen pond opgelopen tot 29 miljoen pond (41 miljoen euro). Bovendien is de oplage door de extra tabloid-editie veel minder gestegen: met zo'n vijf procent tot 660.000 exemplaren. The Times heeft deze maand een akkoord gesloten met Le Monde, de Frankfurter Allgemeine Zeitung, de Corriere della Sera en El Mundo om te proberen samen jongere Europese lezers aan te trekken, die de grootste markt voor een `kwaliteitstabloid' heten te zijn.

Aangenomen wordt dat ook The Daily Telegraph, met 900.000 exemplaren de grootste broadsheet, overweegt met een tabloid-editie te verschijnen, zodra de verkoop rond is. Dat project wordt riskant genoemd omdat de krant met name oudere (en Conservatieve) lezers heeft. De centrumlinkse Guardian (375.000 exemplaren) heeft een reeks katernen in tabloid-formaat, maar sluit uit de hele editie die vorm te geven.