Voorkeur beeldende kunst

Fotografie

Zou er ooit een expositie gewijd zijn aan de rechte lijn in de fotografie? Aan de lijn als visuele vlakverdeler, maar vooral aan de lijn als symbool van menselijk ingrijpen? Zo niet, dan kan de dubbeltentoonstelling van de Nederlandse fotografe Anja de Jong en haar Duitse collega Oliver Boberg in het Fotomuseum Den Haag, best als een eerste aanzet beschouwd worden. De Jong (1957) fotografeerde de afgelopen tien jaar op plekken waar je de natuur (vanuit menselijk oogpunt gezien) `extreem' zou kunnen noemen: in de kou van Spitsbergen, Antarctica en IJsland; de hitte van Namibië, Puerto Rico en Costa Rica; op grote hoogte op La Palma en Hawaï. De Jongs reislust resulteerde in een omvangrijke reeks zwartwitfoto's waarvan er 38 in de expositie te zien zijn. Het zijn vooral klassiek ogende landschapsbeelden: open composities met veel voorgrond en een weids zicht op de horizon. Beeldend kunstenaar Oliver Boberg (1965) richt zich op het eerste gezicht op de alledaagse maar veronachtzaamde hoekjes van het stedelijk landschap: de onderdoorgang bij de flat, de poort naar de tuin. De rechte lijn is er de baas. Maar gaandeweg slaat het wantrouwen toe. Bobergs stenen vlakken zijn toch net iets te onberispelijk egaal. Nergens ligt een weggeworpen colablikje en er is geen mens te bekennen. Het zijn dan ook niet werkelijke situaties die Boberg fotografeert, maar zelfgebouwde schaalmodellen waarin hij naar hartelust aan de haal gaat met ons rotsvaste geloof in de betrouwbaarheid van rechte lijnen.

Anja de Jong, Borderland; Oliver Boberg, Sites and Night Sites t/m 13 juni in Fotomuseum Den Haag, Stadhouderslaan 43. Di t/m zo 12-20u.

En verder

Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Fritz Wotruba en de Weense avant-garde Klimt, Schiele, Klee t/m 4 juli in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u; In Brazilië met Albert Eckhout t/m 27 juni in het Mauritshuis, Korte Vijverberg, Den Haag. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw, Bonnefanten Museum, Avenue Ceramique, Maastricht. Di-zo 11-17u; Wachten in Stilte van Koen Vermeule t/m 20 juni de Beyerd, Boschstr 22, Breda. Di-vr 10-17u, za en zo 13-17u.

Dante Gabriel Rossetti

Op de mooi onderbouwde expositie over Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) in het Van Goghmuseum zijn alle grote werken van de schilder present. De Pre-Raphaelite Rossetti is vooral te zien als schepper van decadente dromen van hypergevoelige, in zichzelf gekeerde vrouwen, van verholen erotiek. Rond 1860 begom Rossetti grote vrouwenportretten in Venetiaanse stijl te maken, vooral van zijn vaste model en latere vrouw, de beeldschone, maar tragische Elizabeth Siddal.

Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u.

Rosemin Hendriks

In het werk van Rosemin Hendriks (1968) is elk element van het gezicht tot op de millimeter gedetailleerd. Ze begint met een digitaal zelfportret, op papier geprojecteerd of nagetekend. Met potlood tekent Hendriks contouren en vlakken die weer worden uitgeveegd. Over de waas van uitgevlakte lijnen en grijzige transparante vlekken trekt Hendriks in houtskool de definitieve lijnen van het gezicht. Hendriks heeft een eigenzinnig oeuvre gecreërd.

Rosemin Hendriks: tekeningen 1997-2004. Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. T/m 27 juni. Di-zo 11-17u.

Silver Award

De expositie Het Licht van Zilver, n.a.v. de tweede editie van de ontwerpwedstrijd Schoonhoven Silver Award toont opmerkelijke kwaliteit. Tegenover de ragfijne bloemblaadjes met parelvormige dauwdruppels van Mari Ishikawa staan de solide kegelvorm van Risto Nylund en de kloeke, modernistische bliksemschicht van Cees Post. Van sommige ontwerpers zijn er conventionele kandelaars, kroonluchters en lampenkappen. Anderen zochten het licht juist in het zilver zelf.

Het Licht van Zilver t/m 6 juni In De Watertoren, Schoonhoven. Di-za 13-17u.