LG Philips LCD wil te veel

Alsof het plan van LG Philips LCD om via een beursgang 1 miljard dollar op te halen nog niet genoeg was, wil het bedrijf – dat platte beeldschermen voor televisies en computers produceert – dit bedrag nu verdubbelen. Dat lijkt overdreven, opportunistisch en misschien zelfs onwaarschijnlijk. Omdat de beursgang voorzien is aan het eind van de zomer, is het gevaar groot dat de kans op dat moment al verkeken is. Dan zal de joint venture van Philips en het Koreaanse LG Electronics een realistischer bedrag moeten zien binnen te halen of de gelegenheid aan zich voorbij laten gaan.

Analisten schatten het bedrijf op 12 miljard dollar. Als alles goed gaat, zou het in 2004 een operationele winst van 2,7 miljard dollar kunnen verwezenlijken en verhandeld worden op een niveau van 4,4 maal die operationele winst. Dat lijkt wellicht aanlokkelijk, met name gezien het feit dat de markt de afgelopen twaalf maanden is verdubbeld. Maar er zijn meer kapers op de kust.

Bedenk eerst eens welke investeringen nodig zullen zijn om de rest vóór te blijven. LG Philips LCD denkt de komende tien jaar 21 miljard dollar te zullen besteden. Samsung, de voornaamste concurrent, belooft eenzelfde bedrag te zullen uitgeven. Hoewel het verstandig is dergelijke cijfers met een korreltje zout te nemen – het doen van voorspellingen over een periode van tien jaar in een bedrijfstak die met meer dan 100 procent groeit lijkt nogal onzinnig – geven ze wel een indicatie van de noodzakelijke investeringen. Verdere kapitaalinjecties lijken dan ook waarschijnlijk.

In de tweede plaats is de sector gevoelig voor conjunctuurschommelingen. Hoewel de omzet sinds vorig jaar is verdubbeld, groeit de productiecapaciteit ook als kool. Ten minste zeven bedrijven willen binnen twee jaar grote, moderne fabrieken te openen, terwijl de Chinese regering investeringen in goedkope beeldschermen aanmoedigt. Zelfs als er niet te veel wordt geïnvesteerd, is er altijd een kans dat de vraag verslapt. Het is te optimistisch om te veronderstellen dat deze bloei eindeloos zal voortduren. In de derde plaats is de concurrentie bij de platte beeldschermen meedogenloos. Buiten de prijs is er weinig verschil tussen twee beeldschermen van dezelfde omvang. LG Philips LCD kan bij een misstap zijn marktleiderschap makkelijk verliezen.

Voor beleggers zou het beste plan zijn rustig af te wachten hoe de markt zich ontwikkelt. Bedrijven die tijdens de inzinking van 2001 concurrenten als het Taiwanese Au Optronics hadden overgenomen, zouden hun investering hebben zien verzevenvoudigen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.