Reorganisatie zet Wessanen in rood

Het voedingsconcern Wessanen, in Nederland de maker van onder meer Beckers hamburgers en frikadellen, heeft het eerste kwartaal dit jaar nog een verlies gemaakt door de kosten van een grote reorganisatie. Het bedrijf heeft onder de nieuwe topman Ad Veenhof, die van Philips afkomstig is, besloten om ruim 1.300 banen te schrappen, een groot aantal fabrieken te sluiten en afscheid te nemen van klanten die geen winst opleverden.

De kosten van dat programma bedroegen dit kwartaal zo'n 19 miljoen euro waardoor het nettoresultaat uitkwam op een verlies van 9,7 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar geleden was het verlies 1,4 miljoen euro. De omzet daalde van 615 tot 576 miljoen euro. Twee derde van de omzet komt uit de VS. Zonder het valuta-effect van de lage dollar, zou de omzet gestegen zijn tot 627 miljoen euro. Topman Veenhof was in zijn toelichting vooral tevreden over het bedrijfsresultaat (vóór rente, belasting, afschrijvingen en bijzondere posten) dat was toegenomen van 0,7 tot 13,7 miljoen euro.

Beleggers reageerden positief op de cijfers. De koers van het aandeel steeg vanochtend met ruim 3 procent tot 11,63 euro. ,,Sterke cijfers'', concludeerde de Belgische zakenbank Petercam.

De reorganisatie ligt volgens Veenhof op schema. Inmiddels is 40 procent van de geplande besparingen van 100 tot 115 miljoen euro gerealiseerd en zijn er al 790 banen geschrapt.

Wessanen kon vanochtend nog steeds geen door de accountant goedgekeurde jaarcijfers over 2003 presenteren. Er bleek in januari volgens de accountant extra onderzoek nodig omdat de waardering van een aantal Amerikaanse bedrijfsonderdelen niet klopte. Dat onderzoek is afgerond, maar omdat de nieuwe controle ver de ,,diepte'' in ging, spelen er volgens Veenhof nog een aantal kleinere kwesties. ,,Het duurt nog een paar weken'', zei Veenhof.

Wessanen is behalve een productiebedrijf dat snack en `welness'-voeding maakt, bijvoorbeeld met het merk Zonnatura, ook een groothandel in gezonde voeding en delicatessen. De Amerikaanse groothandel was de afgelopen kwartalen verliesgevend, maar boekte dit kwartaal weer een positief bedrijfsresultaat van 0,1 miljoen euro. De verliesgevende omzet bij een aantal grote klanten, waarvan Wild Oats goed was voor een jaaromzet van 150 miljoen dollar, is beëindigd. Dat kostte omzet, maar bespaarde ook ruim 20 miljoen euro aan werkkapitaal.