Paasfilm

The Gospel of St. John begint met een disclaimer. Jezus was een jood, staat er, zijn discipelen waren joods en ook de leden van het religieuze establishment die ijverden voor zijn executie waren joods. Deze film is dus niet antisemitisch, willen de makers maar zeggen. Ze zijn waarschijnlijk beducht geworden door de ophef die Mel Gibsons The Passion of the Christ heeft veroorzaakt. Hier is verder drie uur lang niets aan de hand. We krijgen plaatjes geserveerd bij de tekst van de evangelist Johannes. Er zit af en toe een overvloeier in, of een snelle draaibeweging, en als Lazarus herrijst is het een beetje `kunstig' gefilmd met schaduwen en zo, maar verder is het rechttoe rechtaan. Jezus is een mystieke leider die heus merkt dat zijn discipelen hem niet altijd kunnen volgen, maar hij blijft meestal onverstoorbaar glimlachen. De laatste uren van zijn leven, waar Gibson op inzoomde, zijn hier vrij kuis weergegeven, met een geseling die we alleen als schaduw op de muur zien en zorgvuldig gedoseerd bloed.

Gospel of St. John. Regie: Philip Saville. Met: Henry Ian Cusick, Stuart Bunce. In: Cinestra, Enschede; Lux, Nijmegen; Minerva, Maastricht